Geminox fyr - koldt fremløb

Hej,

Har franske biler og huset vi købte havde et fransk gasfyr. Jeg var ikke imponeret over førstnævnte, heller ej fyret kan jeg konstatere.

Det er et Geminox ZEM 2-17 M50. Centralvarmen har været slukket over sommeren og anlægget stået tømt grundet renovering.

Nu blev det sat til i dag... Og efter et par timer konstaterede jeg fremløbet endnu var koldt og så gik jeg lidt på jagt efter synderen.

Cirkulationspumpen starter op, hvis jeg slukker fyret og tænder igen. Den kører nogle minutter og så er displayet på den ellers dødt.
Det kan jeg gentage rigtig mange gange - den starter op hver gang, det lyder som om den snurrer, men den gider ligesom ikke blive ved.

Er det snavs fra anlægget der kvæler den? Har banket lidt på den med en hammer, hvis noget skulle have sat sig, men det fixer ikke noget.

... hvad gør jeg?

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at lytte til pumpen med en "lyttepind" mellem pumpe og øre. Du kan tydeligt høre forskel om pumpen kører. 

Søren O
Søren O skrev den 10-10-2020 19:31:34

Prøv at lytte til pumpen med en "lyttepind" mellem pumpe og øre. Du kan tydeligt høre forskel om pumpen kører.

 Jamen, den kører definitivt ikke - kun kortvarigt når fyret slukkes og tændes igen. Så pumpen er ikke decideret død, men noget får den til at slå ud.


 

Har du mulighed for at måle spændingen på ledningen til pumpen? Hvis spændingen forsvinder kan pumpen ikke køre. Du kunne evt. forbinde pumpen direkte til en stikkontakt.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis