Havelåge mellem 2 mure

Hej Lav Det Selv.

Jeg står og skal snart til at have hegn op i en del af haven så jeg slipper for det grønne trådhegn som har holdt den bette hund inde.
Har rimelig styr på hegnet rundt i haven, vi snakker kun 10 meter total så det ikke kæmpe stort.
Vi er ude efter Rionet da det både er pænt og virker også rimelig nemt at gå igang med.
Dog har jeg et problem som jeg håber i kan hjælpe med en løsning på.

Vi har en mellemgang som på billedet herunder. (Tidligere ejer har haft låge ser det ud til med gammelt hængsel)

Selve mellemrummet er 110CM og den låge vi har set på er 100CM uden stolper.
Hvis jeg rigtig gerne vil have lågen ind imellemmuren og ikke ved siden af som stolperne på billedet får jeg problemer med pladsen.
Skal bruge en ca. 120-125CM med stolperne.

Har i en smart løsning så jeg kan få lågen helt ind til mellemrummmet ?
Hænger jeg lågen op på muren vil den vel ikke holde ?

Måske det er et dumt spørgsmål, men syntes jeg har set mig blind på hvordan jeg kan få løst dette så det holder og er pænt.

Rigtig god dag.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.

Der er flere løsninger.
Den låge du har set på, kan den ikke skæres lidt smallere?
Du kan selv bygge lågen “på mål”, så den passer.
Du kan sætte smalle stolper op i begge sider, evt. stolper som er reduceret lidt i bredden.
Du kan nøjes med stolpe i den ene side, og en mindre liste i den anden side, til at stoppe lågen.
Du kan evt. springe den ene stolpe over, og sætte låsetøjet på bagsiden af muren, dér hvor en af de gamle stolper sidder i dag.
Hvor store stolper skal du bruge? Man behøver ikke altid at bruge 100 x 100 mm. stolper i begge sider.
Hvor høj skal lågen være, og hvor kraftig/tung blive den.
Er der krav til åbningen? Skal eskraldemanden (m/k) igennen, så er der tit krav om minimumbredde100 cm.
Har du et billede af den låge du har set på.

Man kan sagtens sætte op i muren, med karmskruer mv. Det er ikke noget problem.
Dog er det stærkest hvis man monterer i murstenene, og ikke i fugerne. Til gengæld er det nemmere at reparere fugerne senere, hvis lågen fjernes.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej.

Tak for dit svar, dejligt med flere muligheder.
Lågen jeg har set på, dog ikke modtaget er denne fra Jima Hegn.
https://www.jimahegn.dk/produkt/rionet-enkeltlaager-inkl-stolper-2/
Havde også tænkt tanken om den kunne skæres til, men ved ikke om det er til at åbne for samlingerne og skære noget af rionet af for at montere igen.

Ved ikke hvor små stolperne må være ? Dem der følger med er 90X90 og her vil total breden være de ca. 118CM.
Lågen bliver 110CM høj, vægten tør jeg ikke at sige så meget om.

Niks skraldemanden skal ikke igennem, det er kun os og vi kan sagtens være der uden problemer.

Hvis man kan undgå det vil det nok være rarest at undgå at skrue i mursten, det ikke så nemt at fikse igen hvis det skulle dette engang.

Når du siger man kan springe den ene stolpe over og så montere låsetøjet på bagsiden af muren er det så her hvor der på billedet allerede er et låsetøj du mener ?
For så vil havelågen stikke ud fra vægen eller er det bare mig som ikke kan se det for mig ? :-)
Hej igen.
Jeg havde ikke forstørret billedet, nu kan jeg godt se, at der sidder et “glip-fald” på væggen.
Faktisk er det sådan et, som din låge er vist med på billedet.
Gripfaldet er “forkrøppet”, d.v.s.det sidder parallelt med din låge, men “ved siden af”.
Så lågen burde kunne sidde inde mellem murene, og glipfaldet rinde om hjørnet på muren.

Det burde kunne flaske sig sådan, at din stolpe sidder inde i hullet , mens glipfaldet sidder rundt om hjørnet. Og den anden stolpe kan droppes.

Nu er det her jo en lav-det-selv side. Muligvis går målet ikke op i mellemrumme i muren.
Her ville jeg nok lave en smal stolpe i siden modsat hængsler, og på en eller anden måde få glipfaldet til at passe. Enten på muren, eller evt. på den smalle stolpe.
Stolpen skal selvfølgelig males sort så den ligner osv.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Det lyder faktisk som om det burde være løsningen.
Har lige været ude og måle og det burde kunne flaske sig at have stolpen inde i hullet som du nævner og simpelthen droppe den anden stolpe.

Hvordan er det med stolpe beton lige ved huset's sokkel ? Er det no go eller hvordan ser det ud ?
Tak for hjælpen det er bare super godt.
Jeg ser ingen grund til at støbe overhovedet, fordi når lågen “hænger”, så vil belastningen trykket stolpen ind mod fundamentet,
Umiddelbar ville jeg ikke grave ned og støbe, men blot fæstne stolpen over jorden. Tænker den sagtens kan holde.
 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Tusind tak for de gode svar, det vil jeg begive mig ud ud :-)
Skulle det ikke holde må jeg grave stolpen ned uden at støbe den det burde ikke være nogle problemer :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også