Bogreol

Efter at have fulgt nysgerrigt med herinde i et stykke tid - og jeg har lært en masse, så tak for det! - kunne jeg godt bruge lidt hjælp :-)

Jeg skal til at bygge en bogreol, som vi tænker at lave at 18 mm radiata pine krydsfiner.

Den skal bygges på hver side af en vindue, og der skal være en bænk på venstre side af og under vinduet. To rækker med hylder på den ene side, tre på den anden side. Bænken understøttes af tre sider med ca 40 cm mellem.

Jeg vil gerne lave den, så den primært bliver samlet ved at skære halvvejs igennem forsiden at de lodrette sider og tilsvarende halvvejs igennem bagsiden af de vandrette (hylderne) med en tykkelse der svarer til pladernes tykkelse - 18 mm - og skubbe det sammen (måske hedder det "slot joints" på engelsk?)

På gulvet vil jeg lægge en plade fra den ene væg til den anden, hvor jeg fræser halvvejs ned, så alle de lodrette sider kan stilles i udfræsningen ("dado"?) og det samme i pladen i toppen ved 8-9-10 (der skal fungere som bænk).

Min simple arbejdstegning ser sådan her ud:

Mit spørgsmål er så - hvordan laver jeg nemmest de mange snit/udfræsninger, så de kommer til at sidde præcist ift hinanden, og samlingerne bliver tilpas stramme?

Jeg overvejer pt. primært overfræser med 18 mm fræsejern eller dyksav, men kan ikke helt gennemskue, om der er en smartere måde.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tanken med en overfræser kan jeg godt følge. Men du er nød til at lave en skabelon der gør du kan føre fræseren rigtigt på pladerne.
Som jeg forstår din tegning så er alting med samme størrelse måske bortset fra de tre rum under bænken. Så ville jeg lave en skabelon hvor der er en tynd liste på der passer med dybden af snittet og bredde svarende til et rum. Så lægger du skabelonen på pladen med listen mod kanten og laver første snit. Derefter flytter du skabelonen så listen ligger i det første snit også kan du lave næste snit og så fremdeles.

De tre rum under bænken afhænger af hvad du vil. Enten laver du to i samme størrelse som du andre også tilpasser du bredden med det sidste i hånden.
Alternativt skal du fordele breddeforskellen ud mellem rummene også er det måske bedst med at lave en særskilt skabelon til de tre rum 

Ask
Det er vel kun ved lodret nr. 2 - 5 og 6 at det skal samles på den måde samt en enkel samling i 3 og 4. Jeg ser at du har 1 fremspring til venstre for vindue og 2 til højre, men det er måske en lille tegnefejl.
Så i virkeligheden er det vel kun 5 snit i de 3 lodrette og tilsvarende i vandrette. plus de 2 ekstra.
Jeg har lavet tilsvarende reol. for mange år siden men det skulle passe til skråvæg i den ene side.
Jeg holdt ensartede plader sammen med skruetvinger, Borede 18 mm hul midt på, og savede 2 snit hvert sted hen til hullet. Det var med fukssvans. Det blev rigtig godt. Husk at den halvdel af hullet der ikke skal bruges heller ikke kan ses bagefter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Ask og Erik,

Tusind tak for gode input - og beklager den manglende respons. Jeg gik i tænkeboks og tegnede lidt videre. Jeg prøvede med kopiring og skabelon på overfræseren, men fik det ikke helt til at fungere. Forsøgte så i stedet med 18 mm fræsejern og en mere simpel skabelon uden kopiring, hvor jeg bare kunne køre overfræseren op mod skabelonen.

Det var nok egentlig dit tip, Ask, med at flytte skabelonen fra det første snit til det næste osv, der lige fik det hele til at falde på plads.

Tegningen var lidt misvisende, men det var egentlig meningen, at alle rum skulle have samme bredde, og så var den nedereste række lidt højere for at få bænken op i en god siddehøjde. Jeg endte med at lave rummene til venstre lidt bredere, da vi havde brug for bredden til forstærker, subwoofer m.m. Jeg lod enkelte hylder stikke ud, både af æstetiske hensyn og fordi de jo binder reolen sammen.

Jeg satte "benene" til bænken på med "fisk", og gjorde det samme med samlingen i bænken, da jeg satte de to halvdele af reolen sammen.

Alt i alt blev jeg rigtig glad for resultatet - tak for hjælpen!
Nåh ja, og så pusler vi lige med at sætte nogle fronter på den nederste række, formentlig med noget fransk flet på rammer der gøres fast med magneter - eller noget i den retning.

Det ser rigtig godt ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis