Gulvvarme i hus

Hej :) I april flyttede vi ind i et hus fra 2005. Gulvvarmen i det ene værelse kan vi simpelthen ikke få til at virke. I starten af april havde vi en VVS’er ude for at tjekkegulvvarmen, da vi ikke synes det varmede så godt. Han konstaterede at alt var som det skulle, og at man bare ikke kunne forvente at der var varmt i alle rum, da gulvvarme er dovent. Hmm...Nå men i vores ene værelse har vi skruet den maks op og der sker intet.
Vi har haft taget den hvide ventil af og tjekket at telestaten ikke sidder fast og vi har selvfølgelig også tjekket at der er batterier i termostaten. Er der noget andet vi kan tjekke eller skal vi bare få en vvs ud?
Det er nr 10 vi ikke kan få til at virke.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Prøv at afmontere telestaten (nr. 10). Tryk derefter stiften i ventilen (under telestaten) ned. Så skal den selv komme op igen.
Lad telestaten være afmonteret. Så skulle der gerne komme gang i cirkulationen til gulvvarmen ( slangerne skal blive "varme").

Søren O
Søren O skrev den 10-10-2020 11:38:53

Prøv at afmontere telestaten (nr. 10). Tryk derefter stiften i ventilen (under telestaten) ned. Så skal den selv komme op igen.
Lad telestaten være afmonteret. Så skulle der gerne komme gang i cirkulationen til gulvvarmen ( slangerne skal blive "varme").

 Vi har allerede haft afmonteret telestaten og trykket på ventilen. Den går op og ned som den skal når vi stiller på varmen :) Røret er også varmt men gulvet forbliver koldt.

Så er det sikkert drøvleventilen i indgangen til returslangen i manifolden der er lukket for meget. Jeg kender ikke typen, men prøv at google på betjeningsvejledning Danfoss gulvvarme. (Er der ikke noget i manifolden der står Danfoss på).

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 10-10-2020 12:11:39

Så er det sikkert drøvleventilen i indgangen til returslangen i manifolden der er lukket for meget. Jeg kender ikke typen, men prøv at google på betjeningsvejledning Danfoss gulvvarme. (Er der ikke noget i manifolden der står Danfoss på).

 Sikke mange nye ord 😂 Jeg prøver at google, tak :)

Telestater sidder på øverste fordeler rør. Og man kan se at der kaldes på varme da den har stukket toppen op. På nederste fordeler rør sidder Drøvleventiler. Det er dem der styrer hvor stor modstand man vil have i hver kreds. Så de kortet rørstrenge skal lukkes lidt ( drøvles ) på de ventiler medens de længste strenge skal være helt åbne.
Hvis både fremløbsrør og retur rør er varme til nr. 10 så er det noget andet er galt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-10-2020 17:36:46

Telestater sidder på øverste fordeler rør. Og man kan se at der kaldes på varme da den har stukket toppen op. På nederste fordeler rør sidder Drøvleventiler. Det er dem der styrer hvor stor modstand man vil have i hver kreds. Så de kortet rørstrenge skal lukkes lidt ( drøvles ) på de ventiler medens de længste strenge skal være helt åbne.
Hvis både fremløbsrør og retur rør er varme til nr. 10 så er det noget andet er galt.

 Begge slanger er varme :) Vi har haft en vvs mand ude og se på det. Han har skyllet slangen igennem for luft. Det virkede et par dage og nu er gulvet igen koldt, skønt begge slanger er varme. Han sætte den også til at løbe med 2,5 liter pr min i stedet for 0,5 liter pr min som den stod til. Men det hjalp desværre ikke i særlig lang tid. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis