Gasbeton isolering ydrevæg

Jeg har plan om at erstatte isolering+pap+spån+spartel med gasbeton på indre side af to ydervægge. Muren er fra 25 cm (ved vinduer) til 50 cm (andre steder) mursten og umiddelbart sund. Grunden til skift er at indre isolering flere steder er brudt efter nedrivning af sænket træloft og indre halvmure, og der ønskes mere plan overflade. Har fundet udemærket artikel om dette i Gør-det-selv artikel,men de nævner ikke:

1) Hvordan gør man bedst klar til el-udtag?
2) Bør man tage gasbeton væggen helt til etageadskillelsen og så montere stålskelet til gipsloft i gasbetonen eller ?
3) Fif og råd til hvordan man griber det an omkring vinduer (har fundet fin tråd om dette på dette forum)

Lidt billeder

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her billede af nuværende isolering med fugt barrieren op imod mursten, så isolering, spån og spartel masse. Fik vist skrevet det forkert ovenfor
El fræser du ud til i gasbetonnen bagefter. Jeg ville nok mure op først - det betyder ikke så meget, det handler mest om, at få den pæneste afslutning. Her er det nok nemmere at kunne støde gipsen ud til væggene, end det er at mure pænt op under loftet.
Når du spørger til arbejdet omkring døre vinduer, tænker jeg det er for at få pæne lige lysninger. Går dit spørgsmål på, hvordan du pænest pudser op her?
Stålskelet til loftet skal bare sidde i etagedækket - ikke noget ud i væggene der.

 

Gravko skrev den 10-10-2020 14:11:37

El fræser du ud til i gasbetonnen bagefter. Jeg ville nok mure op først - det betyder ikke så meget, det handler mest om, at få den pæneste afslutning. Her er det nok nemmere at kunne støde gipsen ud til væggene, end det er at mure pænt op under loftet.
Når du spørger til arbejdet omkring døre vinduer, tænker jeg det er for at få pæne lige lysninger. Går dit spørgsmål på, hvordan du pænest pudser op her?
Stålskelet til loftet skal bare sidde i etagedækket - ikke noget ud i væggene der.

 Ja, angående vinduer. Særligt bekymret for det andet vinduesparti... Se billede. Tak for feedback om det andet! 


Hvis du skal lave det let med el, så indmures dåser når du lige har højden, og kabler trækkes i hulmur imellem stikkontakter. Sidste sted trækkes kablet op imod lampested. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-10-2020 16:53:45

Hvis du skal lave det let med el, så indmures dåser når du lige har højden, og kabler trækkes i hulmur imellem stikkontakter. Sidste sted trækkes kablet op imod lampested. 

 Umiddelbart ingen hulmur. Gasbetonen klistres på ren murstensmur. Så er fræser vel nemmeste/eneste vej? Tidligere el var lagt ind over loft,og den sidste del af fremføring var så dækket af spartel masse. Så der startes helt fra bar bund.

Annonce
NFB skrev den 10-10-2020 17:08:12

 Umiddelbart ingen hulmur. Gasbetonen klistres på ren murstensmur. Så er fræser vel nemmeste/eneste vej? Tidligere el var lagt ind over loft,og den sidste del af fremføring var så dækket af spartel masse. Så der startes helt fra bar bund.

 Medmindre man selvfølgelig lagde kablet på den rå murstensmur og så murede gasbetonen op foran... Det kræver dog en del koordinering med elektriker hvilket jeg gruer for.

Ok gasbeton har ikke den store isolerings evne så hvis det er beboelse ville jeg ikke bruge den fremgangsmåde.
Det er ret almindeligt at elektriker afleverer dåser og kabel til mureren som så murer det ind. Det kan koste en omgang "sodavand" i skurvognen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også