udluftning på hvert pexrør i gulvvarmen

Jeg er i gang med at lægge gulvvarme og alle pexrør ender nu i et hjørne på hver etage, hvor jeg havde tænkt mig at opstille en shunt på hver etage.
Men nu er jeg kommet i tvivl. Var det ikke bedre bare at sætte en udlufter på hvert eneste pexrør, som ligger lidt højere end gulvet - og så forbinde hvert eneste rør særskilt ned til kælderen, hvor der står en shunt til hele huset. Dels er det billigere, fordi man kun skal købe en shunt, og dels undgår man usikkerheden omkring, hvorvidt pumpen står og knurrer. Jeg har tidligere været irriteret på knurrende pumper, så ligefrem at have dem i stuen huer mig ikke.
Kan man bare købe en udluftningsventil til hvert pexrør - og skal den så sidde på tilgangsrøret eller afløbsrøret i systemet (eller begge?). Og hvilket fabrikat skal man købe?


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I sådan et tilfælde kunne en løsning med returmanifold på hver etage være en løsning. Så er du sikker på ikke at få problemer med luft. Returløbet fra 1. sal og stueetagen kan evt. føres samlet til kælder.

Søren O
Jeg har adgang til 2 - 3 installationer med gulvvarme på 1. sal og manifold i kælder. Det giver ikke nogen problemer når det først er kommet i gang. Ved opstart skal hver enkelt kreds skylles igennem for sig selv med vand fra haveslangen. Det gøres når det hele er samlet. Vil du have udluftning på hver kreds skal de alle være synlig / tilgængelig. . Det kan eventuelt være et T og så en stump rør op imod udlufter. Så vil luften fanges i det lille stykke rør og forsvinde ud af udlufter.
De skal placeres på returløb så vil luftbobler skylles den vej fra fremløb. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand skrev den 10-10-2020 17:27:17

Jeg har adgang til 2 - 3 installationer med gulvvarme på 1. sal og manifold i kælder. Det giver ikke nogen problemer når det først er kommet i gang. Ved opstart skal hver enkelt kreds skylles igennem for sig selv med vand fra haveslangen. Det gøres når det hele er samlet. Vil du have udluftning på hver kreds skal de alle være synlig / tilgængelig. . Det kan eventuelt være et T og så en stump rør op imod udlufter. Så vil luften fanges i det lille stykke rør og forsvinde ud af udlufter.
De skal placeres på returløb så vil luftbobler skylles den vej fra fremløb.

OK - det vil sige, at man slet ikke behøver en manifold, men blot et T-stykke pr. kreds og en udluftningsventil pr. kreds. Jeg har et hjørne af stuen, hvor det kan være i et skab, så det ville fungere for mig. I de anden kommentar foreslås at købe en manifold, men det er nok dyrere end tre udluftningsventiler men måske har det også en fordel. Men tak for hjælpen.

 


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Søren O skrev den 10-10-2020 09:40:47

I sådan et tilfælde kunne en løsning med returmanifold på hver etage være en løsning. Så er du sikker på ikke at få problemer med luft. Returløbet fra 1. sal og stueetagen kan evt. føres samlet til kælder.
Hej Søren. En returmanifuld (?) Er det bare en manifold, som ikke har pumpe på, som jeg køber? I den anden kommentar her i tråden foreslås blot at sætte et T-stykke på hver slange på returvejen med en udlufter på. Det er måske også en løsning. 

 


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
I stedet for at have hele returmanifolden i kælderen, kan du dele den ud over hver etage. Du kan ikke "bare" erstatte den med t-stykker, så kommer du til at mangle indreguleringsventilerne som sidder i manifolden.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Søren O skrev den 10-10-2020 18:01:09

I stedet for at have hele returmanifolden i kælderen, kan du dele den ud over hver etage. Du kan ikke "bare" erstatte den med t-stykker, så kommer du til at mangle indreguleringsventilerne som sidder i manifolden.

Hmm. Nu kommer der måske et dumt spørgsmål: Skriver du (Mulighed 1), at jeg skal købe (1) En komplet shunt med styring og det hele, som sidder i kælderen med alt fremløb (2) En manifold til tilbageløbet til 1. salen (med udluftning) og (3) En manifold med tilbageløbet til stuen (også med udluftning). Eller skriver du (Mulighed 2), at jeg bare kan sætte to pumper i kælderen, hvis jeg er bange for at de larmer og så skal købe to komplette shunts til hver etage til reguleringen. Undskyld, hvis jeg måske spørger lidt dumt - men er nybegynder. 


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Hvis du vil have komplette shunts til hver etage, slipper du ikke for pumpe til hver etage.
Manifold til mange kredse er normalt sammenbygget af flere manifolde på f.eks. 2, 3 eller 4 kredse. Det er disse komponenter du har mulighed for at placere på hver etage. Det koster dog nogle "endestykker" ekstra (udluftning og tilslutning til rørføring).
Pumpe skal blive i kælderen.


Søren O
Ok det var også en måde som Søren O skitserer. Den havde jeg ikke i tankerne. Det er faktisk bare at strække fordeler rørene med 3-4 meter
Eksempel:
Du har 14 kredse ialt. 4 i kælder 5 i stueetage og 5 på 1. sal.
Så har du pumpe, kontraventil udluftning m.m. samt 4 telestater og retur drøvler ventiler i Kælder. Ud af enden på de fordeler rør føres 2 slanger op til stueetage ( samt ledninger til telestater ) Og her placeres så en gruppe med 5 samt 1 udlufter
Og igen ud af enden o.s.v. har du en gruppe på 1. sal med 5 kredse.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de gode kommentarer. Må indrømme, at jeg har lidt svært ved helt at forstå det helt konkret. Derfor har jeg lavet en tegning af et nyt forslag, da billeder ofte er nemmere end ord. Kunne man mon bygge sådan et anlæg som vist her i tegningen?
Jeg havde egentlig to spørgsmål, hvis dette bliver vejen frem:
a) Skal jeg mon købe to shunts (selv om de står i kælderen) - altså en pumpe til hver etage eller kan en mon gøre det?
b) Kan det tænkes, at shuntens funktion er indbygget i det luft-til-vand anlæg, som jeg er ved at købe?

Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Hvis du har rent gulvvarme uden radiatorer så er det ikke nødvendigt med dine shunte.så indstiller du min og Max temp. I varmepumpen.  Det kan måske være du skal have en anlægs pumpe mere på anlægget hvis den der sidder i ikke er tilstrækkelig 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også