udluftning på hvert pexrør i gulvvarmen

Jeg er i gang med at lægge gulvvarme og alle pexrør ender nu i et hjørne på hver etage, hvor jeg havde tænkt mig at opstille en shunt på hver etage.
Men nu er jeg kommet i tvivl. Var det ikke bedre bare at sætte en udlufter på hvert eneste pexrør, som ligger lidt højere end gulvet - og så forbinde hvert eneste rør særskilt ned til kælderen, hvor der står en shunt til hele huset. Dels er det billigere, fordi man kun skal købe en shunt, og dels undgår man usikkerheden omkring, hvorvidt pumpen står og knurrer. Jeg har tidligere været irriteret på knurrende pumper, så ligefrem at have dem i stuen huer mig ikke.
Kan man bare købe en udluftningsventil til hvert pexrør - og skal den så sidde på tilgangsrøret eller afløbsrøret i systemet (eller begge?). Og hvilket fabrikat skal man købe?


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Jeg er i gang med at lægge gulvvarme og alle... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxymanden skrev den 19-10-2020 11:50:09

Hvis du har rent gulvvarme uden radiatorer så er det ikke nødvendigt med dine shunte.så indstiller du min og Max temp. I varmepumpen.  Det kan måske være du skal have en anlægs pumpe mere på anlægget hvis den der sidder i ikke er tilstrækkelig

 Super - tak - nu tror jeg, at jeg har en plan, indtil jeg melder mig igen med flere spørgsmål :-D Næste skridt må være at bore huller mellem etagerne - 22 mm. varmeslanger skulle være nok og så er det bare at lægge gulvvarmeslangerne. Må også hellere købe de manifolder og styring. Tænker, at det bliver noget Danfoss, der har automatisk indregulering af zonerne som jeg forstår det. 


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Det er til dels rigtigt, de siger at 80 % skal du indregulering på fordelerrøret og de sidste 20% klare systemet.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hold da op - er det rigtigt, at det kun er 20 procent systemet klarer. Så er det jo næsten ligemeget med automatikken. Nå, jeg må i gang med at undersøge, hvad jeg bør købe. Sig endelig til, hvis du har et godt forslag.

Epoxymanden skrev den 19-10-2020 18:10:53

Det er til dels rigtigt, de siger at 80 % skal du indregulering på fordelerrøret og de sidste 20% klare systemet.

 


Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Jeg ville vælge danfoss, det er nemt at indregulere, nemt at fejlfinding på og så fungerer det.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

OK - det gør jeg. Har lige valgt Danfoss fra ved nogle automatiske radiator-termostater i mit gamle hus og valgt et lorteprodukt kaldet TADO. Foreløbig er 3 ud af 7 termostater ødelagt eller defekte.

Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
Tror lige, at det skal tilføjes til alle mine rådgivere her, at det faktisk frarådes at sætte shunts på systemet, fordi det sænker effektiviteten, hvis man KUN har gulvvarme og anvender et LUFT-VAND som varmekilde. Ret irriterende, da jeg lige har været nede i VVS-butikken, hvor de overtalte mig til at købe en shunt, fordi "fyrets egen pumpe ellers bliver alt for slidt". Fandt denne rapport - se bl.a. side 13 og 21 https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Varme/den_gode_varmepumpeinstallation.pdf
Ikke så mærkeligt, at man som almindelig husejer får den følelse, at ingen af eksperterne rigtigt ved noget - og man selv må undersøge alt til bunds, hvis man ikke vil lave fejl-konstruktioner :-D

Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også