Gasbeton ovenpå på gasbeton

Så skal jeg snart igang med vores bad nummer 2.  Konen vil gerne have sådan en indbygget sæbehylde i den ene væg. Så derfor tænkte jeg at bruge 10cm tykke multiplader som jeg ville lime fast til den eksisterende væg op til den ønskede højde.hylden skal være 40cm høj, så fra toppen af hylden ville jeg igen fortsætte med multiplader op til loftet. Så mit spørgsmål er om jeg sagtens kan lime multipladerne på eksisterende væg. Og skal den øverste det af væggen forstærkes med nogle beslag da den ikke har noget at støtte på under den indbyggede hylde. Har Tænk på at bruge nogle vinkel beslag i begge sider af væggen så den kan få noget støtte på den måde. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bor huller i væggen og ind i pladen du skal bruge til hylde - klæb armeringsjern fast i hullerne med forankringsmasse, samme med gasbeton hylden som skal ind på jernene som en svævehylde. Husk klæb på bagsiden af hylden mod væggen. Sørg for at bore ret lige og sæt stænger i væggen og ind i hylden samtidig, så der evt. kan arbejdes lidt med at få den til at sidde i vatter i alle retninger.

Herfra kan du bare bygge gasbeton oven på hylden og op til loft.

 

Tror jeg har forklaret det forkert. Det er ikke en svæve hylde jeg skal lave. Her er en hurtig tegning af min plan.

Som man kan se på tegningen så har jeg tænkt mig at lime/murer multiplader fra gulv og op til ca 140cm. Fra de 140cm til 180cm bliver der så et hulrum som bliver brugt som hylde. Og så fra de 180cm og op til loftet havde jeg igen tænkt mig at lime/murer op. De 3 mørke tingester som jeg har tegnet er vinkel beslag som jeg tænkte skulle skrues fast på eksisterende væg så multipladerne fra 180cm og opefter har noget støtte. Men kan man lime/murer multiplader på bagsiden og op på eksisterende væg. 
Okay, så den firkant der står hylde inden i, tomrum på den tegning. Så det du vil er at mure op fra de 180 cm. og op til loftet. Og her har du så ingen understøtning - men dog en hel bagside at klæbe op mod?

Anyways. Mur underdelen op først, klods de 40 cm. op med whatever you see fit, og lim pladerne op. Du kan sagtens lime dem på bagsiden og smække det op (... afhængig af underlag selvfølgelig).
Ingen grund til vinklerne, limen er mere end rigeligt.

 

Det er lige præcis sådan jeg havde tænkt på at gøre det. Underlaget på den eksisterende væg er og gasbeton. Tænker at bruge lip multiklæber til det hele. 
LIP's Multiklæb er fin. Husk at lade den være til den tynde side.

Hvis du har gasbeton bagved, kan du også droppe at klodse op og nøjes med at tegne en streg. I stedet slår du et par gode søm igennem de plader der skal op (lange skruer evt.), bare lige så sømspidsen kigger igennem pladen, limer dem op og banker sømmet videre indi væggen bagved.

Har næsten lige lavet samme nummer. Havde nogle 180 mm. skruer liggende jeg brugte til formålet.


 

👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis