To betondæk med isolering i mellem

Hej
Jeg skal snart til at lave et gulv i en gang og har tidligere læst, at man ikke uden videre må isolere ovenpå terrændæk, det med max 75mm hvis ikke der er isoleret under betonen osv. Men nu læser jeg så lige i en brochure fra Videncenter for Energibesparelser (fra 2019) hvor jeg falder over nedenstående

Er det mig der har misforstået noget, så det med de 75mm kun er, hvis man lægger en trækonstruktion ovenpå? Som jeg læser det, må man gerne lægge mere isolering mellem, så længe der kommer et nyt betondæk ovenpå?
Alle mine vægge er klodsede op på selve terrændæk og det vil gøre det noget nemmere, hvis jeg ikke nødvendigvis skal igennem terrændækket i gangen, hvor der i forvejen ikke er særlig bredt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er oven på dækket de 75mm må ligge.
Imellem kan du blot fylde på, men du skal lige undersøge om der er etableret kapilarbrydende lag under nuværende dæk, samt om soklen er isoleret med murpap. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 09-10-2020 10:00:33

Ja, det er oven på dækket de 75mm må ligge.
Imellem kan du blot fylde på, men du skal lige undersøge om der er etableret kapilarbrydende lag under nuværende dæk, samt om soklen er isoleret med murpap.

Super, så er det mig der har misforstået det, var ikke meget for at hakke terrændæk op midt inde i huset og samtidig så tæt på, hvor væggene var klodsede op.

Jeg takker  

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som jeg har forstået det, så handler det om at man ikke ønsker fugt/kondens på overfladen af det nederste betonlag, for at undgå problemer med skimmel. Her er betonnen et problem, fordi den vil være kold - mere isolering oven på, vil blot gøre den endnu koldere uden at risikoen for fugt elimineres.

 

Der står videre i brochuren

Den nye konstruktionsopbygning vil være at
betragte som en tung konstruktion, som er fugtteknisk
robust, og indeklimaet vil erfaringsmæssigt ikke blive
påvirket af forhold, der foregår under det nye isolerede betondæk. Det er vigtigt i denne sammenhæng,
at tykkelsen af det nye betondæk er minimum 80 mm

Så jeg tænker ikke det er noget problem, når man gør det på den måde

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis