Bukke blikplader

Hejsa

Jeg har købt en fin gammel sinkemaskine, med en 1.5KW 3-faset motor. Sagen vejer vel omkring 200-250kg.

Det er sådan en tingest, der bruges til at lave tapsamlinger i f.eks. skuffer o.l., så det virkelig holder.

Her er et par billeder. Motordelen er her afmonteret:

Jeg er igang med at restaurere den og vil i den forbindelse lave en udsugningstragt til den, som jeg kan koble på mit udsugningsanlæg med en 160mm studs/slange.

Jeg vil gerne lave den i 1-2mm blik og nitte den sammen med popnitter.

Jeg har en fin fastmonteret pladesaks, men mangler at finde ud af, hvordan jeg selv kan bukke plader ordentligt.

2mm blik er nok for meget at håndtere hjemme, men jeg tror 1.5mm burde kunne lade sig gøre, på en eller anden måde.

Nogen forslag?

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plade i 1,5 eller 2 mm, og så samle det med popnitter hænger ikke rigtigt sammen. Find et stykke plade evt i aluminium på max 1,0 mm. Det skal nok holde, hvis sugetragten ikke belastes mekanisk.

Søren O
Du kan bukke 0,75 - 1,00 mm plade hjemme ved at spænde det fast imellem en reglar øverst og skarpkantet bordplade under.  Det spændes fast med skruetvinger. Så kan du presse ned på pladen der stikker ud samtidig med at du banker den på plads.
Har du et stykke vinkeljern er det god til at skærme bordkanten
Du kan også købe et stykke 160 mm udsugningsrør og så hamre og klippe den ene ende i facon til det du skal bruge. Så har du den anden ende der passer på slangen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
perhans skrev den 09-10-2020 08:08:09

Prøv at se den bukkemaskine ham her laver https://youtu.be/ERpDfGBJIY0

 Hold da kæft en gang lort at lave - vi lever altså i 2020! - hvis det er en smule man skal lave, så gør som @ev og søren foreslår.. at vise en video af, hvordan man ikke formår at have sit hjem/værksted ordentligt, siger jo næsten alt!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg havde ikke set videoen, men nu har jeg spolet den hurtig igennem. Se omkring 8,21 minutter henne.
Pind og skruetvinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Spild af tid..  men jeg håber at @Tim får fat i en, der kan rådgive bedre end.. "det må man vel ikke sige i disse tider??)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa

Tak for svarene.

Jeg vil nok også sige, at den pladebukker han bikser sammen i videoen ikke lige er noget for mig, men omvendt ser det jo ikke ud til, at han skal bruge den til præcisionsopgaver, og hvorfor skulle han så ofre masser af tid og penge på den?

Et par af jer nævner, at 1.5 - 2mm er alt for meget, og det har I selvfølgelig fuldstændig ret i. Det er overhovedet ikke nødvendigt, og især ikke, hvis det ikke er er en 'bærende' del af konstruktionen, men blot en tragt. Jeg tror de 2mm bare er noget der er fulgt med mig fra dengang jeg stod i lære som maskinarbejder i 80'erne. Der var stort set alt blik vi brugte bare 2mm, LOL ;-)

Det letter jo opgaven betragteligt, hvis jeg kun skal arbejde med f.eks. 0.5 - 0.75mm plade. Så kan det faktisk netop gøres på en skarp bordkant eller lign.

Jeg tjekkede i øvrigt brugte pladebukkere, og de koster boksen... nemt 20+ kilo for en gammel 100% manuel maskine, helt uden dikkedarer.

Det er klart nok. De skal være helt fantastisk stive i konstruktionen. Det er noget tungt grej.

Det er i øvrigt også noget man kan se i hans video (ca. 6:50)... den bukker ikke jævnt over hele bredden.

 

Til udsugning i boliger hvor det kun er duft og fugt der skal fjernes bruger man ret store dimensioner. 160 eller 210 mm for hoved strenge.
Ved spånsugning er det helt omvendt. Der skal man ned i dimension for at have stor lufthastighed i rørene. ( eller en meget voksen suger ) Hvis rørene er for store vil støv og spåner bundfælde sig i rørene og anlægget vil ikke virke ret længe.
Med hensyn til at lave tragten af et udsugnings rør, så behøver man jo ikke at skære røret over vinkelret når man starter. Det kan jo også skæres over i 45 eller endnu spidsere vinkel. Så er man klar med materialer til en meget bredere tragt. Men igen smal sugespalte giver stor luft hastighed og dermed bedre opfang af materialer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Full ACK ev elmand. Der skal fart på luften. Der skal jo transportere spåner. Du skal tæt på med en lille sugetud og den skal være der, hvor spånerne naturligt flyver hen.

Husk at du få en dejlig støvblanding inde i dit rørsystem/støvsuger. Husk at udligne alle elektriske potentialer. Du vil jo nødig sætte ild til det eller få en lille eksplosion. Jo mindre du bygger dit spånsug, jo mindre bliver branden ;-)
Bare spørg snedkerierne hvornår de sidst havde en brand i deres spånsug.
Spånsugere fås fra i kvalitet fra Harald Skrald til Nederman.

Hej Mjølner

Nej, det skal _ikke_ være en lille studs. Den skal have en stor diameter og et stort flow. Det drejer sig netop ikke om små spåner, som fra en rundsav eller en spånsuger, men derimod om en meget stor mængde relativt store spåner.

Jeg ved godt, at overfræsere kan tilsuttes støvsugere, og de har naturligvis kun små studser... de giver ingen mening at have en 160mm slange monteret på en overfræser, lol. Men hvis man kunne indeslutte hele overfræseren i en tragt, og så tilslutte en 160mm slange forbundet til et stort udsugningsanlæg, så ville det naturligvis være mere effektivt.

Ved en lille slangediameter drejer det sig ikke om flow, men om undertryk. Det kan et stort udsugningsanlæg, paradoksalt nok, IKKE levere. Et kæmpe udsugningsanlæg er totalt ubrugeligt, hvis man reducerer fra f.eks. 160mm ned til et f.eks. 32mm mundstykke. Der sker intet.

En helt almindelig støvsuger er mange gange bedre til de små maskiner, en mega-dyre store udsugningsanlæg.

Min maskine producerer, som sagt, en masse relativt store spåner, der bliver _sprøjtet_ ud til alle sider i stor fart. Her er det mest effektive en stor slange og en masse luft, hvis tragten ellers er konstrueret korrekt.

MHT statisk elektricitet, så har du naturligvis helt ret. Mindre dele af mit udsugningssystem er 160mm PVC (orange kloakrør), men det drejer sig kun om bøjninger og forgreninger. De lange rør er alle i metal, og det dræber helt den statiske elektricitet... men tak for advarslen. Med al den støv skal det virkelig tages endog meget alvorligt. Det kan gå helt galt.

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også