Dampspærre i badeværelse?

Hej,Badeværelset skal istandsættes og jeg skal sætte vådrumsgipsplader på væggene.Men, skal skråvæggen og loftet først beklædes med dampspærre?
Huset er fra 1952 og bagved brædderne ligger der umiddelbart ikke dampspærre, men isoleringsfibermåtte og tegl yderst.
Skal der også vådrumsmembran på skråvæggene?

Vh
Mads


Venlig hilsen



Mads
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor du har bruser/bad +50 cm rundt om går vådrumszonen helt til loft inkl. skråvæg. Dit loft skal være  damptæt, du behøver ikke bruge vådrumsgips til dette, men der skal være dampspærre.

I PRAKSIS er det lettere og mere sikkert i forhold til lufttæthed, at lave hele rummet med vådrumsmembran inkl. loftet. Det ser ikke ud til at du har ret meget loft alligevel. Du skal under alle omstændigheder tænke dig om, ift huller til ventilation og belysning i loftet. 

Mvh Troels
Tak for svar!
Vil det sige at jeg kan bruge vådrumsmembran I STEDET FOR dampspærre på alle vægge + loft?
Vi vælger ikke at have fliser på væggene i vådzonen. 

Fremgangsmåde:

1. Vådrums-gipsplader på vægge og loft.
2. Vådrumsmembran på vægge og loft.
3. Vådrumsspartel. (Kan bruges oven på membran?)
4. Primer/grunder og maling

Ser det fornuftigt ud?

Mvh
Mads

Venlig hilsen



Mads
Jeg er ikke sikker på at du kan undgå fliser/væv uden på memnbranen. Et eller andet skal der være for at beskytte den mod mekanisk påvirkning. 

Mvh Troels
Mig bekendt er der kun to ting der er godkendt til at komme udenpå membranen nemlig fliser og mikrocement systemer.

Man er selvfølgelig velkommen til at gøre noget andet men der vil næppe stemme med producentens vejledning og i en let konstruktion som her er det nok heller ikke lovligt. 

Ask
Uden vådrums membran kan man vælge svejset vinyl. Det ville være mit råd på gulv samt i brudeniche. Og så membran, vådrums spartel, samt maling i resten af rummet. Der findes dog en godkendt vådrums maling, så man ikek behøver membran.
I alle tilfælde skal der ikke være dampspærre, hvis det laves helt tæt på overfladen i hele rummet.
Og jeg gentager lige husk problem med huller til spot m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også