Sandspartling af renset murstensvæg?

I mit murermester-hus fra 1938, har der været malet med limfarve i hele kælderen, hvilket betød at ingen maling har ville binde på den overflade.

Som konsekvens har jeg derfor fræset al puds og maling af med en betonsliber. (Nøj, hvor det svinede, men det var effektivt og hurtigt.   )
Væggene står nu som helt rene og plane murstensvægge.

Jeg vil gerne have glatte vægge uden filt, så jeg tænker at væggene skal pudses/spartles op og efterfølgende males med en åndbar silikatmaling.

Men kan jeg nøjes med, at bruge en sandspartel eller skal jeg først pudse op og bagefter bruge sandspartel?

Og hvis der skal pudses op først, hvad skal jeg bruge?
(Gerne et færdigblandet produkt fra et byggemarked   )
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen sandspartel I kælderen.
Hvis dine vægge er rimeligt plane, som du skriver, så ville jeg pudse op med Weber Multi 280 eller Alfix Durapuds 710 og slutte af med en silikatmaling.
FeuerDK skrev den 08-10-2020 14:31:45
Hvis dine vægge er rimeligt plane, som du skriver, så ville jeg pudse op med Weber Multi 280 eller Alfix Durapuds 710 og slutte af med en silikatmaling.
Hvilken en af de to produkter er nemmest at arbejde med ?

Et supplerende spørgsmål:

På den indvendige kældertrappe har jeg også fræset limfarven af, men er ikke kommet ind til murstenene.
Væggen står derfor med gammel puds med 5-15 mm dybe spor fra betonsliberen.
Selve pudsen virker meget fast og stabil, så hvad skal jeg bruge for, at få den til at blive en plan væg igen? 

Kan jeg bruge de samme produkter til både murstensvæggene og de pudsede vægge? 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
FeuerDK skrev den 08-10-2020 14:31:45

Ingen sandspartel I kælderen.

 Og hvorfor ikke sandspartel i en kælder ? 

Spørger bare af nysgerrighed og uvidenhed   
Marc.toennesen skrev den 08-10-2020 19:34:27

 Og hvorfor ikke sandspartel i en kælder ? 

Spørger bare af nysgerrighed og uvidenhed   

 Fordi sandspartel har den irriterende egenskab, at det aldrig tørrer op, hvis der er fugt i væggen. 

Du kan bruges samme produkter til det hele. Det er samme surdej, og produkterne har fantastisk vedhæftning på stort set alle støvfri og rene overflader.
Men min erfaring er, at Alfix Durapuds er væsentligt nemmere at slibe løse korn af efterfølgende.
Brugte begge dele til forskellige vægge i kælderen. Og Multipuds var ekstremt svært at slibe på.

Jeg sliber væggene for at få overfladen fri for løse korn og andet, der gør, at man kan rive sig på væggen.
Sikkert ikke alle der gør det, men jeg synes at resultatet er markant bedre. 
FeuerDK skrev den 08-10-2020 20:16:46


Fordi sandspartel har den irriterende egenskab, at det aldrig tørrer op, hvis der er fugt i væggen. 

Du kan bruges samme produkter til det hele. Det er samme surdej, og produkterne har fantastisk vedhæftning på stort set alle støvfri og rene overflader.
Men min erfaring er, at Alfix Durapuds er væsentligt nemmere at slibe løse korn af efterfølgende.
Brugte begge dele til forskellige vægge i kælderen. Og Multipuds var ekstremt svært at slibe på.

Jeg sliber væggene for at få overfladen fri for løse korn og andet, der gør, at man kan rive sig på væggen.
Sikkert ikke alle der gør det, men jeg synes at resultatet er markant bedre.

Ok - Hvis ønsket er at væggen skal ende med, at være glat og ensartet i overfladen inden den males med silikatmaling, skal den så ikke pudses/spartles med en finere puds/spartelmasse til sidst?


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er altså ikke anbefalelsesværdigt at bruge cementbaserede mørtler som Weber 280 eller alfix i en kælder med fugt. Der skal man gøre som teknologisk Institut anbefaler og bruge hydraulisk kalkmørtel som er langt mere diffusionåben.

Du kan fx købe nordisk NHL 3,5 mørtel i STARK.

Bruger du istedet cementbaserede produkter lukker du allerede vågen der også kan du næsten ligeså godt bruge en moderne diffusionsåben plastik maling ovenpå. Silikatmaling gør ihvertfald ikke cementpuds et mere diffusionåbenet. Du kan selvfølgelig sagtens følge den opskrift men det holder næppe over fem år hvis der er fugt. 

Hvor fin væggen skal være er faktisk også en udfordring ved fugt anbefaler nordisk NHL en kornstørrelse på 0-4 fordi den også har betydning for diffusionsåbenheden. En rigtig glat væg kræver afslutning med 0-1 eller finere, men så bliver den altså mindre diffusionsåben. Det er så et spørgsmål om resultat kontra holdbarhed man selv må afgøre. 
 

Ask
AskH. skrev den 10-10-2020 07:24:33

Det er altså ikke anbefalelsesværdigt at bruge cementbaserede mørtler som Weber 280 eller alfix i en kælder med fugt. Der skal man gøre som teknologisk Institut anbefaler og bruge hydraulisk kalkmørtel som er langt mere diffusionåben.

Du kan fx købe nordisk NHL 3,5 mørtel i STARK.

Bruger du istedet cementbaserede produkter lukker du allerede vågen der også kan du næsten ligeså godt bruge en moderne diffusionsåben plastik maling ovenpå. Silikatmaling gør ihvertfald ikke cementpuds et mere diffusionåbenet. Du kan selvfølgelig sagtens følge den opskrift men det holder næppe over fem år hvis der er fugt. 

Hvor fin væggen skal være er faktisk også en udfordring ved fugt anbefaler nordisk NHL en kornstørrelse på 0-4 fordi den også har betydning for diffusionsåbenheden. En rigtig glat væg kræver afslutning med 0-1 eller finere, men så bliver den altså mindre diffusionsåben. Det er så et spørgsmål om resultat kontra holdbarhed man selv må afgøre. 
 

 Kælderen er fint tør generelt, og væggene som skal ordnes i denne omgang er alle vægge som enten er over jordniveau eller indre vægge i kælderen.  En fugtmåling har vist, at de indre vægge er lige så tørre som væggene i stueetagen. 

Så min oplevelse er ikke, at de er påvirkede af fugt 🙂

Men har fået en anden udfordring...

På de indre murstensvægge, som er helt plane og uden huller, har der kun været et tyndt lag puds/maling oven på murstenene. I alt max 2 mm.

Her tænker jeg, at det ikke vil være en god idé at pudse op med en mørtel, da laget jo vil blive større end de 2 mm. I hvertfald med mine evner 🙄

Vil jeg kunne bruge en fin sandspartel til, at lave et fint og tyndt ensartet lag inden jeg maler med en silikat maling? 
lige et billede af de indre murstensvægge 🙂
Kør noget gipspuds på dem. Hvis du er bekymret for om det bliver jævnt, så påfør med en 8 eller 10 mm. tandspartel og træk det ud med et stålbræt. Det er nemt at arbejde med og sidder rigtig godt fast. Det kan godt lade sig gøre med et tyndt lag, men 2 mm. er måske i underkanten.
Ved brug af tandspartelmetoden rammer du nok et sted omkring 3-5 mm.

 

Gipspuds i kælder er som udgangspunkt også no-go ligesom det meste andet spartelmasse. Goldband har kornstørrelse op til 1,2m, har et krav om minimum tykkelse på 8mm og anbefales som udgangspunkt kun til normaltfugtige rum, dvs i miljøer hvor man jævnligt kan forvente en fuld udtørring af underlaget - netop det sidste forhold er problematisk i en kælder.

Emnet har været oppe før og udgangspunktet er stadig det samme - så brug søgefunktionen og hold fokus på at det skal være uorganisk og så diffusionsåbent som muligt. En årsag til at din kælder er tør i dag kan jo også være at den oprindelige konstruktion netop tillod fugt at passere så der ikke skete nogen ophobning.

Om det skal være specialmørtel, kalkmørtel eller strandmørtel med meget begrænset cement indhold er vidst lidt religiøst blandt murere.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også