Projekt i Kælder: Alkove + eksisterende toilet = nyt badeværelse

Vi har et toilet nede i kælderen og ved siden af er der en alkove som vi ikke bruger til noget.
Vi tænker at lægge de to rum sammen og så lave en bruseniche der også - altså få et reelt badeværelse
Gulvet og loftet på toilettet er højere end gulv og loft i alkoven. Toilettet har en toilet indbygget i væggen. Der er vandbåren gulvvarme i både toilet og alkove.

Jeg vil poste de ting jeg får at vide for at høre fra folk der ved mere end jeg om disse ting :-)
Hvad jeg får at vide:
Alkoven og toilettet er på hver sin gulvvarme streng.
Hvis gulvet i alkoven skal hæves for at skabe plads til afløb - så kan man ikke bygge ovenpå gulvvarmen.
Alkovens streng går ud i mellemgangen, så der vil blive varmere i mellemgangen, hvis man har rette temperatur i alkove-delen af det nye badeværelse. Plus det er imod byggereglement at have det på den måde.
Gulvarmen kan ikke blændes af, da det vil give skjulte samlinger i gulvet.
Så der blev fremlagt at gulvarmen i alkoven skal isoleres, så den ikke afgiver varme til gulvet, og så skal der lægges ny gulvvarme ovenpå, som (vist nok) kobles sammen med gulvarmen i det nye toilet.
Loftet bliver hævet til samme højde som i toilettet, for at sikre den nødvendige lofthøjde.

Lyder det helt ved siden af?


Jeg beklager på forhånd min uvidenhed

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan samle de 2 gulvvarme strenge ude ved fordeleren. Altså flytte det ene rør fra alkoven over til toilet udgangen. Og så samler man de 2 resterene rør med f.eks. 2 x 90 grader bøjning under gulvvarme fordeleren. De ledige udgange blændes af.
Man kan ikke have gulvvarme til at ligge 20 cm nede i gulvet, så det er korrekt at der skal laves noget andet hvis afløb skal løbe hen over gal. gulv. Men måske kan man " bore " ind under den gamle beton plade. Man kan save nogen takker i passende rør o på den måde bore ind i flamingo eller nede i sandlaget. Så kan man måske føre afløb under beton gulvet. Men det kommer jo an på klok højde m.m.
Hvis du vælger at lave ny gulvvarme længere oppe kan du stadig samle slangerne, blot de føres op over gulvet. Det kan gøres under et eventuelt vaske arrangement. ELLER den nye gulvvarme føres ud til fordeleren og kobles sammen som skitseret ovenfor.
Men uden en tegning, så er det umulig at komme med mere detaljerede råd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har forsøgt mig med lidt tegning over vores kælder.

8 - trappe ned oppefra
2 - alkoven vi vil have inddraget - det er er en gipsvæg mod vinduet i toppen der skjuler rørføringen fra bad og vask på badeværelset ovenpå. i bunden er der en træ-skydedør ud til mellemgangen.
1 - det nuværende toilet - der er et væghængt toilet i toppen - mellem 2 og 1 er der en tynd massiv væg med isolering, dampspærre og gips på Alkove siden.
3 - teknik hjørne hvor kontrol til gulvvarmen sider i bunden.
4- mellemgang - boksen mellem 4 og 7 (også en gang)er et trin op. der er også en træ-skydedør ned til soveværelset(5). - der er 2 trin , først ca 17cm op og så ca 10 cm - så alt til højre for 4 inkl 1 er ca 27 cm højere.
5 - soveværelset - trinet op, der er tegnet mellem 4 og 7, går igen hernede og deler soveværelset i to dele.

Gulvarmen har 4 sektioner. opdelingen er (1)Rum 7, (2)toilet 1, og så tror jeg (3) højre del af rum 5,  (4)venstre del af rum 5 +rum 4 + alkove 2

Jeg beklager på forhånd min uvidenhed

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis