Kølervæske cirkulerer ikke

Jeg er på bar bund. Jeg har skiftet termostat, kølerdæksel, vandpumpe, køler temp måler, Kølervæske, skyllet systemet 3 gange med kølerens, Afluftet 5-6 gange men motoren vil stadig ikke cirkulere kølervæsken. Når kølerdæksel er afmonteret, er der ingen problemer, kølervæsken når 98 grader og blæser starter og slukker igen og motor køles ned til 91-92 grader, og cyklussen gentages. I det jeg sætter kølerdæksel på, så er det som om cirkulationen standser. Motoren kommer op på 100-103 grader og blæser kører så konstant. Temperatur stiger ikke over 103 grad
Den eneste måde jeg kan få temperaturen ned, samt få stoppet blæser er ved at gasse motor op til over 4000 omdrejninger. Hvis noget er tilstoppet, hvordan kan det så være at problemet forsvinder når man tager køledækslet af?
​Lavet co2​ i kølervæsken, tryktestet og begge var fine! Har i nogen ideer??🙏🏼
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hov, glemte at skrive at det en Suzuki SWIFT 1.6 fra 06
Uldal, der kommer varm luft ud i kabinen hvis det er det du tænker på? Slanger ser helt fine ud. Der er ingen lækager
Hvorfor tror du kølervæsken ikke cirkulerer? At temperaturen kommer over 100 grader er helt normalt. Du skal tænke på at kølersystemet kører med overtryk.

Fordi blæser starter men slukker ikke medmindre jeg giver Max gas. Så det som om der at cirkulationen kommer igang. Blæseren Starter når kølervæske rammer 98grader, den stopper bare ikke igen og temperaturen bliver mellem 100 og 103 grader. Jeg har tester med live data på, derfor kan jeg se den præcise temperatur
Annonce
Der findes to termostater til din bil. Een der åbner ved 82 gr og een ved 92. Måske du har fået den forkerte - eller vendt den ved Mont.

 

Det er en 82 graders den bruger. Den sidder på en måde så den ikke kan sættes forkert på. Den kan ikke komme ind hvis man gør det

Lad is antage at det er en 92 graders der sidder på, så skal den stadig ikke holde sig på 103 grader og blæser køre konstant. Blæser kører jo selvom jeg kører 110kmt på motorvejen. Hvis jeg smider den i 4 gear og 110kmt, så omdrejninger stiger kraftigt, så falder temperaturen. Så længe det er lave omdrejninger, ja så sker der ikke noget 
problemet er fixet
Det var køler den var gal med. En ny køler på og problemet forsvandt
Underligt at køleren kan stoppe cirkulationen når der ellers var fri passage

Tak for hjælpen 

Køleren kunne have været tilstoppet af slam og kalk hvilket kan ske på især på ældre biler. Men godt at du endelig fandt fejlen. :-)

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Kalk, så har man da virkelig haft hældt maser af vand på over tid. Det er et delvist lukket system, som ikke gerne skulle have tilført så store mængder at der ligefrem sætter sig kalk. Hvis din køler var stoppet, kunne den måske være reddet med en gennem skylning. Jeg har selv haft swift, kan godt være de går langt på literen, men når man dengang skulle have reservedele, så røg der mange flere penge på ift. til den Fiat Tipo vi også havde. Husker køler ny til Tipo, 600 kr. Swift, 2100 kr. for en renoveret fra Nissens. Meget dyrere fra ny. Må man spørge, hvad sådan en køler står i i dag. Og godt du fik løst det. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis