Trapezplader og sortmalede lægter?

Nogle erfaringer med dette?
Vi skal overdække en terrasse på 14 m2 vestvendt og vil have det hele sortmalet. Taget bliver trapezplader, enten Rodena PVC eller Sunlux 2000.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold dig langt væk fra de trapezplader! Ikke andet end bøvl med misfarvning efter få år, masser af drivende kondens. Det er lidt dyrere, men køb i det mindste 10 mm termoplader.

 

Der danner sig nu ikke noget kondens på en overdækket terrasse. En udestue - ja - men ikke en åben. Taget har samme temperatur på begge sider. 

Til gengæld kan en sortmalet lægte kort "riste" en plastik, så den bliver misfarvet fordi den bliver så varm. Det anbefales at monteringssiden males hvid, for at undgå dette.

Polycarbonatplader er klart bedre end de billige PVC plader ift. styrke og forvitring. Flækker ikke af en vildfaren raket, fodbold, etc

Mvh Troels
Tak for Jeres svar. Jeg har fravalgt termoplader, da trapezpladerne er mere gennemsigtige, hvilket er vigtigt for os.
Er Polycarbonatpladerne også bedre end PVC plader ift. varmepåvirkning?
Det vil jeg tro. PC er jo det samme der bruges i brilleglas etc. og kan tåle en del varme.  PVC (samme som plastikposer) kan ikke tåle temperaturer over 60 grader før det bliver påvirket - og det er jo det som kan hænde i fuld sol og med en sort lægte. Jeg ved ikke om producenterne tilfører PVC trapezplader noget for at styrke deres varmetolerance.
I min verden er PC trapez langt at foretrække også selv om det koster 3-4 gange så meget. 

Mvh Troels
Ok, jeg forsøger mig med sortmalede lægter og Sunlux 2000 PC trapezplader og hvis det ikke holder, er jeg en erfaring rigere og må gå efter termoplader stedet.
Rias har sågar et billede på deres hjemmeside med sortmalede lægter og klart trapeztag, så helt tosset, kan det næppe være :-) https://www.rias.dk/plast-til-byggeri/tagprodukter/trapezplader

Tak for hjælpen.
Annonce
TRRA - hvis der er læ undr overdækningen, dannes der en del kondens. Det andet er teori.

 

Med l respekt Uldal - har aldrig oplevet kondens med mindre det hele er lukket af - som en udestue. En overdækning hvor terassen er åben på 1-2-3 sider giver ikke kondens alt andet lige - skal ikke afvise at det kan hænde, hvis der er gang i gasvarmeren en kold septemberaften. 

Mvh Troels
det har jeg - flere gange, på forskellige lokationer. Endog min egen carport, hvor jeg blev advaret af tømrer-nabo, men var besserwisser. 

 

Jeg kan garantere, at der kan komme kondens ved overdækning med to åbne sider.
Det sker mange gange i løbet af et år på min terrasse, hvor der er trapezplader på.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også