Fugning/pudsning af revne i hjørne

Hej

Dette er min første post. Jeg er bestemt ikke den fødte GDS'er, men en ven har opfordret mig til i hvert fald at prøve, inden jeg griber knoglen og ringer til en murer.

Vi er førstegangskøbere anno 2020, parcelhus fra 1977 med tilbygning vinkelret på det oprindelige byggeri i 1986. Meget typisk. Dog lidt atypisk for tiden, at det er fuldmuret og så med vandskurede vægge indendørs i de fleste rum. Dertil er remmen synlig indendørs, hvilket selvfølgelig er lidt bondehusagtigt, men rent kvalitetsmæssigt volder det vist ingen problemer.

Vi har fjernet fast monteret skab i soveværelset og kunne erfare, at der var en revne i hjørnet mellem, hvad der har været en oprindelig ydervæg, der nu er væg i soveværelset og så tilbygningen. Væggen dér er fuldmuret, altså dobbelt med isolering imellem. Den oprindelige væg er blot hugget af og så er tilbygningen muret vinkelret på denne, og der er puttet noget mørtel imellem. Ingen fortanding. En dilatationsfuge havde nok været bedre, hvis jeg ellers bruger termerne korrekt. Klart at det er revnet pga., at de to fundamenter/sokler arbejder forskelligt. Det ville det nok også ha' gjort uanset metode.

Jeg (eller rettere mest min kone :D) har kradset det meste af den lodrette fuge ud inkl. en lille stump mursten. Mit problem er, at jeg umiddelbart ikke kan fuge ordentligt op imellem de to vægge, for jeg kan ikke få bagstop i og vil bare klatte mørtel "ind i dybet". En ven, som er murer, men bor langt væk, har anbefalet, at jeg murer en lille ny stump mursten i og sætter et bræt i og pudser op til det med mørtel for at få en lige lodret fuge, jeg så kan fylde fx MS byggefuge i, men jeg synes alligevel, at jeg vil mangle et bagstop til mørtlen. På den anden side af væggen (dvs. den oprindelige indervæg) er der stue og der er hjørnet ikke revnet, men vandskuringen dér er også af nyere dato.

Nogle forslag? Håber ovenstående giver mening. Vedhæfter nogle billeder. Til højre for revnen er den oprindelige mur.

På forhånd mange tak.
Hej Dette er min første post. Jeg er bestemt ikke... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil nu give Uldal ret.
Og det kan sagtens lade sig gøre.

Du kan købe 10 mm polystyrenplader som man anvender som kuldebros isolering: LINK
Disse isættes i revnen mod den glatte mur og lader den stikke omkring 20 mm ud.
herefter kan der ilægges mørtel i resterende revne, så revnen fyldes helt ud mod polystyrenen og murstenen mures i.
når dette er tørt kan polystyrenen skubbes tilbage så den ligger 15 mm tilbage i revnen og herved har du en 10 mm bred revne/ fuge tilbage som kan fuges med en MS fuge.

At blande cement produkter og kalkprodukter sammen vil aldrig holde og vil med tiden skalle af eller lave nye revner.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
@Bygningskonstruktør: Det var også et lignende forslag, jeg fik fra en murer, indtil han kendte de faktiske detaljer. Problemet er, at revnen visse steder nok kun er 5 mm i bredden. Dér ville jeg aldrig kunne få en plade i. I så fald skulle der fjernes flere mursten. Dér går min grænse nok for Gør-Det-Selv-lyst endsige GDS-kompetence og så skal der murer på banen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også