Fugning/pudsning af revne i hjørne

Hej

Dette er min første post. Jeg er bestemt ikke den fødte GDS'er, men en ven har opfordret mig til i hvert fald at prøve, inden jeg griber knoglen og ringer til en murer.

Vi er førstegangskøbere anno 2020, parcelhus fra 1977 med tilbygning vinkelret på det oprindelige byggeri i 1986. Meget typisk. Dog lidt atypisk for tiden, at det er fuldmuret og så med vandskurede vægge indendørs i de fleste rum. Dertil er remmen synlig indendørs, hvilket selvfølgelig er lidt bondehusagtigt, men rent kvalitetsmæssigt volder det vist ingen problemer.

Vi har fjernet fast monteret skab i soveværelset og kunne erfare, at der var en revne i hjørnet mellem, hvad der har været en oprindelig ydervæg, der nu er væg i soveværelset og så tilbygningen. Væggen dér er fuldmuret, altså dobbelt med isolering imellem. Den oprindelige væg er blot hugget af og så er tilbygningen muret vinkelret på denne, og der er puttet noget mørtel imellem. Ingen fortanding. En dilatationsfuge havde nok været bedre, hvis jeg ellers bruger termerne korrekt. Klart at det er revnet pga., at de to fundamenter/sokler arbejder forskelligt. Det ville det nok også ha' gjort uanset metode.

Jeg (eller rettere mest min kone :D) har kradset det meste af den lodrette fuge ud inkl. en lille stump mursten. Mit problem er, at jeg umiddelbart ikke kan fuge ordentligt op imellem de to vægge, for jeg kan ikke få bagstop i og vil bare klatte mørtel "ind i dybet". En ven, som er murer, men bor langt væk, har anbefalet, at jeg murer en lille ny stump mursten i og sætter et bræt i og pudser op til det med mørtel for at få en lige lodret fuge, jeg så kan fylde fx MS byggefuge i, men jeg synes alligevel, at jeg vil mangle et bagstop til mørtlen. På den anden side af væggen (dvs. den oprindelige indervæg) er der stue og der er hjørnet ikke revnet, men vandskuringen dér er også af nyere dato.

Nogle forslag? Håber ovenstående giver mening. Vedhæfter nogle billeder. Til højre for revnen er den oprindelige mur.

På forhånd mange tak.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har der været anmærkninger vedr. tilbygningen
Jeg ville gerne se lidt bygningsskitser, inden jeg vil dele mine bekymringer..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ingen anmærkninger mht. tilbygningen. Hvad går din bekymring på? Skitserne fortæller ikke rigtigt noget.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tænker på fundering af ny bygning + det ikke ser ud til, at der er lavet ordentligt hæftning, til oprindeligt murværk..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmm.. Hvis du begynder at bruge MS fuge, så kan du godt lukke revnen, men i sidste ende risikerer du at det bliver MERE tydeligt af den grund. Du har skurede vægge. MS fugen er et andet materiale, der alt andet lige er hvidere og helt glat. Det er ikke helt let at fuge med MS - slet ikke langs en ru pudset overflade, så det bliver pænt. Du kan overmale den, men ikke pudse på den. 

Tror egentlig jeg ville vælge en meget flexibel kalkmørtel KKH 20/80/475 0-4mm og så fuge op i 10 cm dybde - hellere det end at lave et bagstop og så kun fuge i 20mm dybde. Den kan du også bruge til murstenen. Siden der ikke er revner i den modsatte side, lyder det ikke til at du har mere fundamentale problemer.

Men det er bare et forslag - Billigt og sikker på god finish. Holder det ikke, kan det krattes ud igen. 

Mvh Troels
@TRRA: Tak for svar.

Revnen er kun omkring 13 mm på det smalleste sted. Skal jeg så bare køre kalkmørtlen ind med en fugeske med lidt smallere bredde til de foreslåede ca. 10 centimeters dybde?

Det er nok begynderspørgsmål, men er jo netop begynder.  

MH AsHa

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du skal bruge materiale som TRRA foreslår. Den stump mursten som er faldet ud murens ind først, Det gøres ved at lægge lidt mørtel på den nederste "hylde" i muren, samt på den ene flade af mursten. Så skubbes den ind og fugeske bruges til at rokke murstenen på plads så der bliver nogenlunde samme revne til rest som resten af vejen.
Så fuger du ind med mørtelen i hele revnen. Det gøres ved at have mørtel på et lille pudsebræt som holdes helt ind i hjørnet. Fugeske`n bruge så til at prikke så meget mørtel ind man kan, nede fra og op.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
AsHa skrev den 08-10-2020 20:25:49

@TRRA: Tak for svar.

Revnen er kun omkring 13 mm på det smalleste sted. Skal jeg så bare køre kalkmørtlen ind med en fugeske med lidt smallere bredde til de foreslåede ca. 10 centimeters dybde?

Det er nok begynderspørgsmål, men er jo netop begynder.  

MH AsHa

 Ja - Det er overhoved ikke svært - lidt lige som at lege i sandkassen. Det er en rigtig god ide, at forvande. Brug en forstøver og mæt stenene. Mørtlen bør lige præcis være fast nok til at den ikke løber af skeen. Kalkmørtel sætter sig MEGET hurtigt - altså bliver fast, fordi stenene suger vandet ud af den. Til gengæld hærder den ekstremt langsomt. Du kan fjerne overskydende mørtel i op til 24-48 timer.


Mvh Troels
Jeg bumper lige tråden...

Tak for svar fra TRRA og ev elmand... Det lader til at virke fint, men der skulle arbejdes hurtigt. Vi måtte også tilpasse endnu en stenstump og omlægge en sten i rulleskiftet. Besværligt og trangt.

Vi vil gerne gøre det mere plant med tyndpuds, når fugen er helt gennemhærdet.
1. Kan det lade sig gøre ovenpå dels KKH NHL 5 fugen og det eksisterende lag tyndpus? Dvs. vi vil bare tyndpudse i hjørnet, men det vil uvægerligt komme til at dække lidt af det gamle tyndpus.
2. Hvad skal vi vælge? KKH NHL 3,5? Weber 280 duer vel ikke?
3. Skal der forbehandles med ex. mikrodispers inden tyndpudsning eller duer det kun inden maling?
Jeg spørger: bør manden ikke have noget elastisk i den sætning? Den kommer jo igen, når tilbygningen sætter sig/bevæger sig? Det er en stor håndværksmæssig fejl, der er lavet.
mht remmen, så er det en absolut kuldebro. Den bær isoleres og beklædes.

 

Det ville være umuligt at fuge revnen ordentligt med eksempelvis MS fuge, for den var alt for varierende i tykkelse. Sine steder kunne en 6 mm fugeske nærmest ikke komme ind, mens den et andet sted var et par centimeter. Jeg aner ikke, hvad "den korrekte" måde at lave sådan noget på er nu om stunder. Enden af den oprindelige mur har de ikke kunnet få lige pga. skiftet, da de skulle hugge den af og tilpasse den til tilbygningen, men sådan må det vel altid være? Indrømmet, det ser da ud til, at det er gjort rimeligt skødesløst og tilfældigt, hvor der var små bitte murstensstumper efterladt (dem vi har udskiftet).

Det skal lige siges, at der er stue på begge sider af væggene, der som sagt er fuldmurede. Hvori består den håndværksmæssige fejl? Hvis det var fortandet, kunne det vel gå endnu mere galt, eftersom en synkning af de to forskellige fundamenter kunne få de fortandede mursten til rykke sig forskelligt ift. hinanden.

Skal jeg have fat i forsikringsselskabet, hvor vi har ejerskifteforsikring? Jeg har kigget i papirerne, og der står ikke specificeret, hvordan de ville få tilbygningen bygget sammen med det oprindelige. Jeg tager det i øvrigt helt roligt. Jeg har fået K3'erne i tilstandsrapporten udbedret og huset er jo ikke ved at falde sammen, det regner ikke ind, så det går nok det hele.   
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også