Ligusterhæk - barrodsplante eller i potte

Jeg står og skal sætte ny hæk og har ikke den fjerneste idé om, hvordan og hvorledes den slags forgår. Naboen har oplyst, at det samlet vil løbe op i noget der ligner 50.000kr for at sætte den nye hæk.
Ok, det var alligevel pebret for en række planter, men nuvel. Den kører vi bare videre med.

Naboen til anden side går så i gang med at sætte ny hæk mod hans nabo, og oplyser, at samlede omkostninger vil ligge på omkring 5000kr i hækplanter.

Nu giver jeg mig tid til at læse om emnet, for den besparelse er da til at mærke.
Og der er markant forskel på, om vi kører med barrodsplanter eller hækplanter i potte. Samme højde, samme alder. Bare i potte og MARKANT dyrere.

Hvorfor?

Hvad får jeg ud af at købe pottede planter i stedet for barrods? Udover at jeg sponsorerer lidt ekstra til Plantetorvets omsætning, så kan jeg ikke helt greje årsagen til den store prisforskel.
Jeg står og skal sætte ny hæk og har ikke den... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg havde en nabo som ønskede en tæt hæk og beskar den årligt, det var først da hun døde den kom op i 180 cm
Jeg taler ikke om Prima Færdig hæk ® til 350 kr/stk. (altså hvis man tager min. 61 stk.) Jeg taler om de sølle 2-3 grenet 1,5 - 1,8 m høje magre pislinger som nogle varehuse har i deres sortiment - det tager en krig førend de bliver til en normal tæt hæk - og så skal de endda bindes op for ikke at vælte i den første storm.  

Ps. Normalt laver jeg selv mine ligusterhækplanter (stiklinger), de sættes i hæk når de er omkring 1/2 m i højden, året efter anbefaler jeg at skære dem ned til 10-12 cm, så bliver de dejlig tætte forneden, og mange grenet.

Jeg ser fra tid til anden at folk gerne vil af med deres store flotte gratis-grav-selv-op-ligusterhæk. Det er en fin måde at få en billig og høj hæk på (altså hvis hækken ikke ligefrem er +35 år gl.), når bare man husker at plante hækplanterne i samme rækkefølge som de er gravet op - og evt. plante dem lidt dybere end de stod.

Skal man have en virkelig tæt ligusterhæk, skal man trimme tit og ofte, så bliver en smal elegant hæk ligeså tæt som en bred træls hæk - mine 2 m høje hække er ikke en dag over 30 cm i bredden.
Jeg ved godt det er antydet tidligere i tråden, men husk at grave en rende et sted i haven, som bundterne med barrods planter sættes i med det samme man kommer hjem med dem. Jorden dækkes så naturligvis ned over rødderne. Hvis bundterne ligger flere timer i solen, så er det ikke godt for planterne. Her kan de godt stå i flere uger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Træer og buske der er slået ind kan sagtens overleve sådan i flere år - de bliver bare pisseskæve. 

P.S. Sol og særligt blæst er døden for barrodsplanter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis