Ligusterhæk - barrodsplante eller i potte

Jeg står og skal sætte ny hæk og har ikke den fjerneste idé om, hvordan og hvorledes den slags forgår. Naboen har oplyst, at det samlet vil løbe op i noget der ligner 50.000kr for at sætte den nye hæk.
Ok, det var alligevel pebret for en række planter, men nuvel. Den kører vi bare videre med.

Naboen til anden side går så i gang med at sætte ny hæk mod hans nabo, og oplyser, at samlede omkostninger vil ligge på omkring 5000kr i hækplanter.

Nu giver jeg mig tid til at læse om emnet, for den besparelse er da til at mærke.
Og der er markant forskel på, om vi kører med barrodsplanter eller hækplanter i potte. Samme højde, samme alder. Bare i potte og MARKANT dyrere.

Hvorfor?

Hvad får jeg ud af at købe pottede planter i stedet for barrods? Udover at jeg sponsorerer lidt ekstra til Plantetorvets omsætning, så kan jeg ikke helt greje årsagen til den store prisforskel.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prisforskellen ligger i måden planterne er blevet til på.
En plante i potte, er blevet til som enten frøplante eller stikling, der så bliver pottet om 2-3 gange inden den er salgsklar, og den tager mere plads i planteskolen.
Barrodsplanter sættes i jorden når de er ganske små, i lange rækker og får lov at vokse, til de så graves op og bundtes. Derfor er de billigere da der ikke er ret meget pasning af dem, inden de skal graves op.

Når det kommer til hækplanter og træer (ind til en vis størrelse), ville jeg ikke være bange for at købe barrods planter, så længe de er opbevaret rigtigt, inden de bliver plantet på deres nye plads.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Barrodsplanter er nøgne og planter i potte står med blade, og ofte ville pottede planter også være (en del) større, så gartneren har samlet set brugt mere tid på de pottede planter. Bruger du potter, så har du en "færdig" grøn hæk, som godt nok ikke er ret stor, men alligevel. Bruger du barrodsplanter, så går der noget tid (nogle år) inden de rigtigt er noget. Til anlæg af ny hæk bør du IMO bruge barrodsplanter, lapning af huller i gammel hæk er omvendt bedre med pottede planter.


Hellere leje end at bo på gaden.
Til hække, remiser, læhegn o.lign. større større projekter vil jeg klart anbefale barrodsplanter. De leveres i papirposer (meget lig skraldeposer) bladløse fordi de har været opbevaret på køl.

Barrodsplanter bestilles til levering sent efterår eller tidlig vinter som er det bedste tidspunkt for plantning af buske og træer.

Til større projekter kan der søges tilskud bl.a. gennem jagtforeninger, men kun til arter der er hjemmehørende i Danmark.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Super fedt med svar. Så spares der da lige 45.000kr samlet på det projekt. 👍😁

Men hvad er så fidusen ved pottede hækplanter, hvis i allesammen anbefaler barrodsplanter? 
Men hvad er så fidusen ved pottede hækplanter, hvis i allesammen anbefaler barrodsplanter? 
An på potteplanternes størrelse har du hurtigere en tæt hæk med potter end med barrod.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Kolding75 skrev den 07-10-2020 20:09:45

An på potteplanternes størrelse har du hurtigere en tæt hæk med potter end med barrod.

 ja, men der skal virkelig væres opmærksom og vandes i tide! - ellers er det spildt....  og barrodsplanter har nemmere ved at tilpasse sig til en anden jordtype - er min erfaring..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er kun de første år pottede, eller planter med klump syner af mere. Efter et par år har barrodsplanter overhalet førstnævnte i vækst, bl.a. af årsager som Natur påpeger.

Barrodsplanter leveres oftest i bundter på 10 eller 25. De skal straks slås ind ved levering så udtørring af rødderne undgås.

Bedste tidspunkt for plantning er som nævnt sent efterår eller tidlig vinter, og småregner det er det helt perfekt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Enig spild af penge og købe ligusterpotteplanter, i øvrigt vil jeg klart anbefale ikke at købe de 1,5 - 1,8 m høje ranglede ligusterhækplanter som nogen butikker forhandler - for der går mindst ligeså lang tid inden sådan en hæk er tæt, end som hvis man køber mindre planter på omkring 1/2 m i højden - og små planter bliver nu engang mere tæt for neden, end nyplantet høje høje høkplanter.
Frank Chr. skrev den 08-10-2020 14:29:34

Enig spild af penge og købe ligusterpotteplanter, i øvrigt vil jeg klart anbefale ikke at købe de 1,5 - 1,8 m høje ranglede ligusterhækplanter som nogen butikker forhandler - for der går mindst ligeså lang tid inden sådan en hæk er tæt, end som hvis man køber mindre planter på omkring 1/2 m i højden - og små planter bliver nu engang mere tæt for neden, end nyplantet høje høje høkplanter.

 færdighæk ca 1 til 2 år, det andet 10 år

Frank Chr. skrev den 08-10-2020 14:29:34

Enig spild af penge og købe ligusterpotteplanter, i øvrigt vil jeg klart anbefale ikke at købe de 1,5 - 1,8 m høje ranglede ligusterhækplanter som nogen butikker forhandler - for der går mindst ligeså lang tid inden sådan en hæk er tæt, end som hvis man køber mindre planter på omkring 1/2 m i højden - og små planter bliver nu engang mere tæt for neden, end nyplantet høje høje høkplanter.
Det er også min erfaring.
Jeg købte de store planter, og naboen de små, vi plantede samme tid sent efterår.
De store planter jeg købte stod i stampe de første 2 år, det var begrænset hvad de groede.
De små planter naboen plantede, groede fra foråret, så efter 2-3 år var naboens hæk den pæneste og mest tætte.

Min hæk med de store planter blev da også en rigtig fin hæk, bare 1-2 år bagefter de små planter.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis