Hvilken ventilator/lsøning til badeværelset?

Hej

Er ved at bygge nyt badeværelse og i den forbindelse skal jeg have lavet udluftning i form af en ventilator, men er kommet lidt i tvivle om hvad der er den bedste løsning.

Jeg har kigget lidt på disse to ventilatorer.

Fresh Ventilator Intellivent Sky
Fresh ventilator intellivent 2.0

Men kan også se at man kan få en motor til at ligge på loftet, så det var også en mulighed.

Jeg hælder måske mest til en motor på loftet, da vi går med takken om at få installeret genvex på sigt også er badeværelset klar til dette.

Men hvad ville i vælge?

Skal lige siges at den vil blive tændt og slukket manuelt på kontakten ved indgang til badeværelset.

BR
     manley
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er gået med en ekstern motor og jeg er virkelig glad for den løsning, nu når der ikke var råd til et stort varmegenindvindingssystem.

Det er støvsvagt, suger helt vildt godt og der er kun udsugningsventilen at se på nedefra.

Jeg havde slet ikke tænkt på, at denne løsning faktisk er forberedt til et varmegenindvendingssystem skulle man få råd en dag.
Jeg kører med:

Almindelig udsugningsventil 160mm afgang --> kort fast rør 160mm --> lyddæmper 160mm fast ---> bøjning og kort fast rør 160mm --> ekstern motor (Lindab IRE 160D - koblet til rør før og efter med dæmpermanchet) --> fast rør 160mm --> isoleret taghætte 160mm tilgang.

Alt er isoleret med en 50mm lamelmåtte med alu på ydersiden (brug alutape til samlinger) undtagen lyddæmper motor og taghætte, da de er isoleret i forvejen.
Nogenlunde samme opbygning her på to badeværelser.
Extern motor på loftet over 1.salen til hvert aftræk, fundet brugte Thermex ckb emhætte-motorer på dba for ingen penge (stille, god effekt og holder nærmest evigt), hygrostat nede i rummet til styring kombineret med extra afbryder så man kan starte den manuelt når manden har været der. Isoleret spirorør 125mm hele vejen, flexrør det sidste stykke op til hætten. Dæmper lige inden motor, klapspjæld lige efter motor. Motorer monteret på platform imellem spær og sat ovenpå gummi for at minimere vibrationer.

Samme koncept også med vores emhætte, her er bare brugt større dimension af rør/kanal, kraftigere motor og styring via emhætten.

Ingen ventilatorstøj i rummet og kraftigt sug.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Gode tilføjelser BOFH.

Jeg har også min motor på platform imellem spær, den ligger så på batts, men princippet med dæmpning er det samme - det er en vigtig detalje med afkobling, hvis du vælger boksmotor og det er uanset om det er radial-koncept eller ej.

Thermex TD160/100 som du - manley - har kigget på er en egentlig kanalventilator som sidder som en "integreret" del af rørsystemet og der vil tilkoblingen til rørene være der, hvor den primære afkobling vil være. Husk at det kan være nødvendigt med aflastning af rørsystem/kanalventilator og i sådanne tilfælde har jeg brugt almindeligt patentbånd - denne løsning er dog ikke godkendt af brandmyndigheder til professionelle installationer, men jeg har vurderet, at det går fint herhjemme.

Angående styring - så er der en kontakt til manuel styring i badeværelset og det bliver så forbundet til en timer, som resetter hver gang kontakten tændes. Den skal køre et par timer, hvis vi ikke slukker den.

Jeg har fravalgt hygrostat fordi:

1. De har det med at komme ud af kalibrering og så bliver vi uenige om, hvornår der er fugtigt.
2. Elektrikeren sagde det ikke var lovligt at have den i brusenichen (vådzone).
3. Jeg har svært ved at finde en hygrostat jeg kan holde ud at kigge på.

Annonce
Jeg har en td160/100 på loftet.
Det er en noget mindre avanceret løsning end de nævnte 🙂Den er blot monteret på bræt mellem spær, og der er isoleret flexrør fra bad til ventilator og derfra ud gennem gavlen. Den styres af en simpel afbryder.
Min ventilator døede for nylig efter 4 år, så det var jo fedt blot at kunne klikke den gamle ud, og en ny i..
Jeg ville nok have lavet det i faste rør, skulle jeg lave det om, men for nu, spises tiden af andre projekter 🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej

Har kigget lidt på de forskellige løsninger med motor på loftet og det er helt klart det jeg skal lave, så takker med hjælpen med at afklare det :D

Det jeg så falder over når jeg sidder og kigger på de forskellige systemer, så står der i en af installationsmanualen at man skal installere drain!
Kan så ikke finde et 100 mm rør eller andet tilbehør med indbygget drain, så hvad skal man bruge hvis man vil lave drain på sådan et system med rør og motor på loftet?

BR
     Manley
manley skrev den 15-10-2020 18:01:36

Hej

Har kigget lidt på de forskellige løsninger med motor på loftet og det er helt klart det jeg skal lave, så takker med hjælpen med at afklare det :D

Det jeg så falder over når jeg sidder og kigger på de forskellige systemer, så står der i en af installationsmanualen at man skal installere drain!
Kan så ikke finde et 100 mm rør eller andet tilbehør med indbygget drain, så hvad skal man bruge hvis man vil lave drain på sådan et system med rør og motor på loftet?

BR
     Manley

 Hej var lige henne og læste i manualen igen og det er en kondensudskiller der skal installeres og ikke drian,
så hvordan ser sådan en ud til et 100mm rør.

Br

   Manley
Den har jeg ikke hørt om, har du link til vejledningen?
Jeg har ingen kondensudskiller, er det ikke derfor røret skal være isoleret, for netop at undgå kondens i røret?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis