Nulstilling af strømmåler?

Undskyld hvis det er den forkerte gruppe...

Jeg har fået fat i en gammel tysk "Kikowattstundenmesser" som jeg havde tænkt mig at sætte op i serie med vores mor-mor lader til PHEV'en.
Før jeg kaster mig ud i projektet ville jeg lige høre om det er muligt, at nulstille måleren som nu udviser ca 1400 KWH / KWS - naturligvis ;) ?

Med venlig hilsen
Bjarne

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt kan disse målere ikke nulstilles. Det er faktisk hele meningen med en måler der er beregnet til afregning at den ikke kan nulstilles.
Hvis det er med mekanisk tælleværk, skal du skille måleren ad og stille tælleværket på nul. Det er en ret simpel operation. Du skruer huset af og så er du ved tælleværket. Derefter kan du stille tælleren på nul. Målere er forsynede med plombering for at kunne se, om der er foretaget "justeringer" af tælleværket. Der er andre metoder til at snyde måleren. Derfor er klemmekassen også plomberet.


fase
Denne måler er med mekanisk tælleværk og ikke blomberet. Oprindelig er den solgt som "re-furbished" hos Conrad i tyskland.
Jeg vil prøve at åbne den og se hvordan .....
Tak!

Med venlig hilsen
Bjarne

Nå, det var jo ik' så svært alligevel. Selve "tælleværket" er nemt at pille ud men at få tallene linet op så der står hvad man ønsker er noget krampyllisk pillearbejde (= det lykkedes ikke helt...).

Med venlig hilsen
Bjarne

Nu om stunder kan man købe 3 fasede målere for under 1000 kr. De passer ind på DIN skinnen sammen med gruppe sikringer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja men denne oldsag var gratis :)

Med venlig hilsen
Bjarne

Ok men selv med gratis kan det godt se lidt klodset ud.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå, sku jeg lige binde en ende på denne historie: Efter behørig samling og forbindelse viste det sig, at jeg havde “induceret” en brummen som ikke lød særligt Kikowattstundenmesser agtigt og følgelig blev den pillet ned og konserveret til de næste generationer. En dims som beskrevet af “ev elmand” er nu i OK funktion.
Hygge!

Med venlig hilsen
Bjarne

Fint med tilbagemelding. Og nu er du lidt ekspert i kilowattstundenmesser   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis