gammel el gulvvarme

Der ligger noget 30år gammelt el gulvarme i mit badeværelse som pt. bare ligger med løse kabler fra måtten inde i en stikkontakt (forfradåse) og ikke er koblet på noget strøm.

hvis jeg vil teste om skidtet virker - kan jeg så skrue stikkontakten ud og muffe det på strømmen til stikkontakten og se om der kommer varme på ? ( er med på jeg ikke er elektriker men teoretisk)

jeg er med på det tager lang tid inden jeg ville kunne mærke varme.. men det interesante er i første omgang og se om det overhoved virker..

årsagen til det ikke er koblet på er at vi sløjfede det dengang badeværelse blev renoveret fordi kloge mennesker omkring mig antog at det sikkert var dårligt osv.osv... det er i et sommerhus..

En termostat åbner og lukker vel blot for strømmen, så min tese er at hvis jeg kobler den direkte på strømmen udenom termostat, så vil den egentlig bare begynde at varme.. eller tager jeg fejl.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten varmer det gulvet, eller propperne springer.   
Ja det kan du sagtens teste på den måde.

Dog skal du lige holde øje efter et par timer, at gulvet ikke bliver for varmt. 

Elektronikteknikeren
update.. tak for jeres besvarelser.. gulvet blev efter et par timer varmt, og jeg har derfor indkøbt termostat og så genopliver jeg gulvvarmen permanent. der er også indstøbt flexrør til gulvføler kunne jeg se - så det burde være ligetil med ny termostat.

tilledning til måtten er en 3 ledet 2,5mm2 ledning (gul/grøn jord, blå nul, brun fase).. det virker voldsomt.. hvad brugte man af gulvvarme tilbage i 1980érne..
Det er ikke gulvvarme du har, men varme i gulvet så det er behageligt lunt at gå på , selve rumopvarmningen var med vægsiddende radiatorer , elvarme i gulvet er meget dyrt at bruge , men det finder du nok ud af.................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
jeg har noteret mig et strømforbrug på ca. 350watt over 1 times drift. det er et lille badeværelse.
jeg forestiller mig derfor ikke det bliver så dyrt at bruge som supplement til radiatoren.
det skal jo bare give komfortvarme i vinterhalvåret i de weekender vi bruger sommerhuset. så det økonomiske tager jeg med ophøjet ro :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis