Fjerne gulv under gipsvæg....hjælp!!

er ved at fjerne krydsfinerplader på 1. Sal for at lægge plankegulv.  Til min store gru og rædsel opdager jeg at gipsvæggene midt i rummet  er sat op EFTER gulvet er lagt. Dvs væggene sidder oven på de krydsfinerplader jeg fjerner. Jeg har målt mig frem til at væggene IKKE står oven på spærrene så hvis jeg saver af langs væggene er jeg bange for at der ikke er noget til at understøtte krydsfinerpladen under væggen. Se billeder

hvad gør jeg?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Gipsplade vægge er ikke ret tunge. Men du skal alligevel have dem understøttet. Så vejen frem er nok at save på begge sider af væggen og så fjerne den stump der sidder under væggen. Der er måske skuer ned i den, så lidt vold skal der til med koben. Måske kun 1/2 delen af væggen på 1 gang. 
Bagefter må du lave nogle reglar stykker imellem spær som kan holde væggen på plads. Men samtidig skal du vel have et bræt eller lægte langs væggen som kan holde ender af gulvplanker oppe. Det må kunne arrangeres i samme omgang.
Forslag: Reglar sættes 22 mm under skillevæg og så forskallings bræt 1/2 ind fra hver side. Det er under forudsætning af at gulvhøjde passer.
Og ja der skal skruer skråt ned i gips væggen, og det vil sikkert efterlade nogle huller til spartling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak Erik.
Jeg har dog det problem - hvis jeg forstår dig rigtigt - at spærret ligger lige op ad væggen (men altså desværre ikke under væggen) så jeg kan ikke komme ind bagved og sætte reglar op.
Er der nogen chance for at væggen kan holde sig? Der er ca 53 cm mellem spærrene og væggen har et udadvendt hjørne som ikke er på billedet. Du kan se det her...
I forhold til hele projektet er det vel ikke så slemt at fjerne den stump væg som støder op med skunken?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jo Kovas, det er et stort ekstraarbejde, så vil gerne høre hvis der er nogen der har nogle ideer til hvordan det kan undgås.
Hvis du beholder gulvet inde på den anden side, så skal væggen sagtens holde. Det udvendige hjørne hjælper jo også. Men du skal vel stadig have lavet noget understøtning for dine gulvplanker. Når du har savet det sidste stykke gl. gulv op, så kan du da godt komme ind under væg og skrue beslag på spær på den anden side af væggen. Beslaget skrues fast på den nye stump reglar / lægte inden den stikkes ind under.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis