Tilslutning af Fuga Lysdæmper LED 180 Touch

Hej med jer,

Jeg har idag forsøgt at skifte min tidligere dreje-lysdæmper til glødepærer med en ny lysdæmper til LED (Fuga LED 180 Touch-IR), men kan af en eller anden årsag ikke få skidtet til at virke. Den gamle lysdæmper brændte af efter der blev skruet en LED pærer i fatningen, da den gamle glødepærer stod af.

Den oprindelige tilkobling, dog med rød ledning:

Og den ny tilslutning, som jeg ikke kan få til at virke:

Der er i udtaget udover denne lysdæmper også en stikkontakt samt en dobbelt 1-polet afbryder, som fungerer upåklageligt.

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak :)

Ingeniør født med ti tommelfingre
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den nye lysdæmper er en type som kræver en N Altså nulleder. Den kn du sikkert finde neden under i stikkontakten. Er der 2 ledninger må den ene op i lysdæmper og så en stump ledning imellem dæmper N og stikkontakt N 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, ev elmand.

Jeg var i det lokale byggemarked og hentede noget 3g1,5mm2 ledning og lavede en lus fra nul i stikkontakt til nul i dæmper - og det spiller max!

Mange tak for lynhurtigt og korrekt input :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Nu har lysdæmperen været installeret og fungeret nogle dage, men jeg undrer mig lidt over at den konstant er håndlun at røre ved, ugtet om lyskilden er tændt eller slukket. Selv om morgenen er den håndlun.

Jeg kan nogle steder læse at dette skulle relatere sig til standbyforbruget på 1W, men jeg synes umiddelbart det lyder en smule underligt. Er der nogen der ved hvad dette kan skyldes?

Hvis dette er ualmindeligt tænker jeg at dæmperen skal byttes, der skulle jo nødigt gå ild i hytten mens vi ligger og sover.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Egetforbruget er på 1W, uanset om lyset er tændt eller ej. At dæmperen føles lun/håndvarm er en følge af egetforbruget. Du skal op på betydelig højere temperatur inden, der går ild i den.

fase
Det var da rart at vide, tak for hurtigt svar.
Så behøver jeg ikke køre de 200km hjem fra sommerhuset for at pille skidtet fra hinanden ;-)

Men det er da egentlig et ikke ubetydeligt egenforbrug når man tænker på hvad sådan en LED pærer trækker.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Annonce
Egetforbruget har ikke noget med belastningen at gøre. Det er det forbrug, som elektronikken har og er uafhængig af belastningen. Dit køleskab bruger også energi uanset, om det er fyldt eller næsten tomt.

fase
Det har du en pointe i :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis