Tilslutning af vaskemaskine til y-stykke med kuglehane

Hej forneden ses den nuværende installation hvor opvaskemaskinen er tilsluttet en stophane dobbelt (tror jeg det hedder :)). Hertil vil jeg gerne have tilført en tilslutningsslange til en vaskemaskine.
Udfordringen er at slangen skal tilsluttes hver gang der vaskes. slangen vil jeg gerne have fast monteres til denne installation og derved er det den anden ene altså vaskemaskinen der skal skrues på hver gang.
Jeg har en ide at tilføje en y- stykke med kuglehane på min stophane. så opvaskemaskinen er tilsluttet hele tiden, og ved brug af vaskemaskinen så vil jeg dreje på hanen hver gang osv. vil sådan en installation være en brugbar løsning? Holder det tæt? Jeg er lidt skeptisk vedr. de y-stykker med kuglehane, da jeg ikke finder meget om dem eller mange der sælger dem.
Her er den jeg kigger på: https://zegotech.dk/vandkoeler-reservedele-134/y-stykke-3-4-med-kuglehane-p115#quick-tab-description-19664353 vh Nicolai 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du have Y stykker med stophaner. Sæt et Y stykke uden haner på, og lad vaskemaskine og opvasker være tilsluttet konstant. Vaskemaskinen er sikkert med et system, der lukker for vandet ved hanen/Y stykket, hvis der opstår en utæthed.

fase
Hej tak for svar. Jeg kan ikke have vaskemaskinen være tilsluttet konstant. Så vil kablet ligge tværs over køkkengulvet. Det går fruen ikke med til :) så derfor storhaner, vil gerne kunne slukke for vandet til vaskemaskinen for at være sikker på at vandet fra opvaskemaskinen funktion ikke spilder over i vaskemaskine slangen. 
Når du skriver kabel, mener du formentlig slangen, som forsyner vaskemaskinen med vand. Vand fra opvaskemaskinen kommer ikke baglæns, så det på nogen måde kan komme ind i vaskemaskinen. Det ville kræve at opvaskemaskinen kunne opbygge et tryk, som er større end vandværkstrykket, så det behøver du ikke være nervøs for. Du kunne overveje at lave/få lavet en tilslutning af vandet til vaskemaskinen, der hvor den står. Så undgår du at falde over kablet/slangen til vaskemaskinen.

fase
En almindelig vandhane er tryksikker. Lynkoblingen skal du ikke regne for tryksikker og desuden lukker den en lille smule vand ud ved frakobling. Har du ikke en mulighed for at etablere en vandhane ved vaskemaskinen? 

fase
Nej jeg har desværre ikke mulighed for etablere en vandhane ved vaskemaskinen. Jeg tænkte at en lynkobling med click montering er for hård ved pakningerne i min køkken vandhane.. Så derfor fik jeg ideen at tilføje et Y stykke til den nuværende dobbelt stophane. I øvrigt vil et y stykke af plastik være god nok kvalitet?  
I mit svar er jeg gået ud fra, at lynkoblingen skulle monteres på en forgrening som vist på billedet. En lynkobling på armaturet, som er sidder over vasken kræver et specielt tryksikker armatur. Det er svingtuden, der skal være tryksikker.

fase
Ja okay. Nu er jeg med. Troede de lyn koblinger var lavet til vand hanen og ikke til en forgrening under vasken.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis