Blottet rå murstensvæg

Hej,

Er der nogen der har erfaringer med, at lave sin egen blottede murstensvæg?

Jeg ønsker at fjerne puds, plads mm. på én væg i mit hjem, for på denne måde at vise det flotte og rå murværk frem. Nogen der har råd/vejledning om dette, herunder pris, tid, værktøj og fremgangsmåde?

Evt. tips til noget spartelmasse eller lignende til at ændre farven på murstene, såfremt denne ikke er pæn?

Tak :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kalder det vist New Yorker væg. Og ja jeg har lavet det et sted i et ældre hus. Der blev pudslaget hugget af, og mørtelen børstet af murstenene så godt vi kunne. Så blev de skrubbet i LIP klinkerens, med bl.a . køkkensvampe. Nogen ville bruge saltsyre men det er no go indendørs, da dampene går ind og ødelægger el kontakter, dør og vinduesgreb m.m.
Efterfølgende blev det behandlet med beto binder. Det er for at binde løse partikler så det ikke støver konstant.
Fra hjørnet i stuen og fra loftet blev der pudset 15 cm stribe, Fra gulvet lidt mere. Så kan fod og loftlister køre igennem uden niveau forskel, ligesom stikkontakter kan sidde i pudset væg. ( ikke nødvendigt )
Du skal ikke drømme om at ændre på stenenes farve. Det kommer kun til at se dumt ud. Så det er lidt enten eller. Og alle fejl i murer arbejdet er blot et plus. Der er forskel på murer kvalitet om det var beregnet til facade væg eller blot en pudset indervæg. Men det er deri det smarte ligger.
Der vigtigste er at sige til sig selv: " Det er smart det her" og eventuelt tage det ind som ros når gæster siger Wow det er godt nok specielt.
Men her er der er meget detaljeret opskrift LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu kan jeg ikke lige se hvor du bor. Men jeg har netop på Tv midt vest ( Tv 2 regional ) set et fantastisk eksempel på sådan en væg. Det var en bred gennemgang imellem 2 rum hvor der stod 0,2 - 0,6 m blank gammel murstensmur tilbage. Det var med de takker som mursten nu er i, og den pudsede overflade var heller ikke på nogen måde lige.
Måske kan du streame den udsendelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Check først hvad den væg er lavet af. Der kan komme slemme overraskelser.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også