flytte radiatorrør fra paneler ned i gulvet.

hej

I stuen samt 2 rum er varmerørene til radiatorer ( 2-strengs) gemt i nogle ret klodsede plastpaneler. Rørene er plastrør.
jeg overvejer at lægge klik-gulve i hele huset, og spørgsmålet er så:
Kan man bare "fræse" plast rørene ned i det gamle trægulv, og så selvfølgelig sætte længere rør på op til radiatorerne, eller er det en skidt ide?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så simpel. Der må ikke være skjulte samlinger, så det siger jo at T stykket ikke må ligge nede under gulvet.
Der allerbedste er at trække nye plastrør så de bliver lange nok til at kunne nå. Så hugges 2 riller til rørene op i væggen hver sted, og der placeres en 2 rørs  koblingsdåse LINK  de steder hvor det skal gå videre. Sidste radiator kan nøjes med enkelt rørs dåser På radiator kommer der en vinkelunion i den ene side og vinkel termostat i den anden side. Et passende stykke nippelrør giver forbindelsen ind til koblingsdåse. Når det hele er muret fast og hærdet lidt kan radiatorer kobles fra og der kan spartles og males omkring tilslutninger.
Hvordan rørene trækkes under gulvet kan jeg ikke se herfra, da det kommer an på konstruktionen bjælkelagets retning m.m.-
På den måde kommer rørene ud fra væggen og du er fri for rør op fra gulvet både når du lægger gulv men også i fremtiden ved støvsugning m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

men.. der vi vel også komme skjulte samlinger på den måde, men så bare i væggen i stedet?
Er de der dåser til at sætte fast i gipsvægge?

mvh anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja man kan sige at det er skjulte samlinger. Men der er 2 forhold der gør det anderledes
Plastrøret går inden i et fleksrør. Så eventuel utæthed vil løbe ned i det udvendige rør og så dryppe ud ved enden af det. Derved bliver evt. utætheder opdaget tidlig.
Og så kan man skifte plastrøret, ved at trække det ud igennem koblingsdåsen og samtidig trække et nyt stykke med.
Det kan sagtnes monteres i pladevæg hvis man køber en type der er beregnet til det. Der skal nok et ekstra stykke træ bagved dåsen så den kan skrues fast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Enden af røret må jo så være inde i væggen ved forrige radiator, som jeg ser det.
Jeg kan godt se det smarte i at rørene ikke går ned i gulvet !
Noget andet er at jeg tror alle mine naboer har et problem, da alle deres samlinger sidder under gulvet.
Jeg spørger lige en vvs'er også tror jeg, men tak for svaret.

Mvh Anders
Der er en type samling der er ok under gulvet. Det er hvis det er sammen svejste jernrør. Det forekommer ofte i parcelhuse der er mere end 15-20 år gamle. Her føres rør frem i beton kanaler i gulvet og der svejses en afstikker på hvert sted.
Men du skriver jo " det gamle trægulv" så det er nok ikke tilfældet hos dine naboer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Anders. 
Fik du løst problemet og hvordan? 
Er i samme situation bare med hele huset. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Fik du løst problemet og hvordan?
Er i samme situation bare med hele huset. 

 løst og løst.. på en måde ja .. jeg solgte huset - i 2022, nen panelerne er der nok stadigvæk vil jeg tro 🤣

Stort set alle naboer havde gamle jernrør med samlinger under gulvbrædderne viste det sig. Husene bygget fra 1958 til 1975...

Så jeg ved ikke... jeg kan ikke se forskellen på samlinger i metal og i plast begge dele er vel lige godt/ dårligt ...

kunne du fræse den ind i væggen i stedet?

Nu spørger jeg nok dumt - har nogen herinde prøvet at skifte et plastrør i tomrør, der har siddet ex.20 år med varmt brugs/radiator vand?
Tænker bare det er stift som et jernrør.

 

Jeg har prøvet at skifte plastrør, Måske ikke 20 år gamle men i hvert fal mere end 10 år. Det gik vældig fint. 
DON and: 
Der er meget forskel på svejste samlinger og skrue samlinger. De sidste er blevet no go når det er skjult. Det er erfaring efter adskillige vandskader i huse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også