Radiator og træk af pex - gipsvæg

Hej med jer

jeg skal have monteret et par radiatorer.Der skal trækkes pexrør i skunken. Radiatorerne vægmontere direkte i lægterne. Radiatorerne monteres i parallel og T-koblingerne går jeg ud fra blot laves i skunken ved en inspektionsluge?

  • Hvordan trækker jeg rørerne bedst gennem gipsen (enkeltlag). Går ud fra, at der skal monteres en dåse af en art.
  • Hvordan trækkes rørerne fra væggen og til radiator på den pæneste måde? kører man stålrør her med fittings til bøjninger?
På forhånd mange tak :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at trække rørene i højde med frem- og returløb, kan du gå direkte ud gennem gipsen og tilslutte med en vinkel i radiatoren. Hvis du kan komme ud i skunken, er der ingen grund til inspektionsluge. Du isolerer selvfølgeligt rørene i skunken.

fase
Man lader altid rørene afslutte i en koblingsdåse. Der sættes gipsplader op lige bagved radiator og denne hænges op. Så kan man montere koblingsdåse fast på radiator, med vinkel union i den ene ende og vinkel termostat i den anden ende. Der forlænges ind til koblings dåse med passende jern nippelrør.
Når koblings dåsen er fastgjort, kan radiator afmonteres og væggen gøres færdig med gips, spartling, maling m.m. og koblings dåsen sidder så præcis som den skal.
Der hvor det skal gå videre bruges 2 rørs koblingsdåser LINK  Ved sidste radiator enkelt koblings dåser.
Man må betragte T stykker m.m. som skjulte hvis de sidder bag isolering i en skunk. Er der utæthed så kan der ske stor skade inden det opdages.
Husk at du bør holde varmerør på den varme side af isolering også selv de isoleres for sig. Er der ingen gennemstrømning i en periode med frost så kan de alligevel godt fryse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har ikke givet udtryk for at T-stykkerne skulle være skjulte, men at rørene skulle være isolerede.

fase
Nej det ved jeg godt Fabrin, men det var måske det trådstarter havde i tankerne når der nu blev skrevet noget om inspektionslemme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Såfremt installationen skjules på en eller anden måde, skal det selvfølgelig laves efter gældende regler. Her drejer det sig om centralvarme, som er et gør det selv område. Det ville i høj grad fremme muligheden for at give et nogenlunde råd, hvis det ikke sommetider var som at deltage i en gættekonkurence. Det gælder i alle de spørgsmål, der bliver stillet, og ikke kun her.

fase
Annonce
Tak til jer begge.
Skunken er på varmesiden. Dobbeltdåserneer jo genialt :)
og det giver rigtig god mening at føre rørerne i installationshøjden. På med vanten.
Opfølger spørgsmål.
den dobbeltrørsdåse; jeg kan ikke umiddelbart finde et plademlnteringsforsats som man kan til enkeltdåserne fx Her. Går ud fra, at det er til for, at man kan pudse op til gennemførslen. Nogle forslag?
dåserne skrues ved blot Op på en lægte bag gipsen. Er det så lige meget om den flugter med gipsen? Nipplerøret tager sig vel af den afstand?

Afstand ind til dåsen er ikke så vigtig. Radiatorer har også forskellig afstand ud til tilslutng om de er enkelt, dobbelt eller tredobbelt lag. Så det skal til passes med nippelrør.
Hos f.eks. hedestoker finder man en pose med 10 stk, diverse nippelrør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også