Tips til opsætning og tilslutning af shunt

Hejsa
Jeg er kommet en gulvvarmeshunt i hænde.valg af shunt og styring, var baseret på den mulig jeg fik for at indkøbe det væsentlig billigere end de konkurrerende produkter., så jeg ved ikke så meget om det, så jeg håber nogen herinde har tips til, hvordan man min gør🙂

Jeg har pt. To kredse der skal tilsluttes, på kort sigt en mere, og på meget længere sigt nogle flere.
Der er tale om en Uponor pro blandesløjfe, med alpha2L pumpe (23a, hedder den vist) trådløs styring er Uponor smatrix med touch-skærm(wave plus?). Følerne er T-165 (drejeskive).

Jeg påtænker at montere det på væggen, og tilslutte gulvvarmeslange. De kredse der endnu ikke er aktive, blændes med propper.

Er der nogen tips, i forhold til udluftning, regulering, eller tilslutning generelt?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nemmest at sætte den fast og montere slanger i den efterhånden som du får dem trukket. Så sidder de rigtige sted og chancer for at få forbyttet noget er minimal.
Indregulering efter slange længde, så den længste skal åbnes helt.
Hvis varmeslangerne ligger over shunten kan man skylle igennem med vandværk tryk en adgangen. Det vil sige havslange på den ene fordeler, og slange til afløb på den anden. Så åbnes derfor 1 kreds ad gangen og lader det skylle indtil man er sikker på at der ikke kommer flere bobler. Der lukkes og åbnes for den næste.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak Erik

Den ene kreds vil ligge over shunten. Der sker jeg så skubbe luften ud?
Den kommer til at have en samling umiddelbart inden guldkæden,(Ikke skjult, og tilgængelig via men i skunk) bør jeg montere en luftskrue eller lign. Der?

Jeg er helt grøn, ift.det her, så bør over med mig 🙂
Jeg har monteret shunt, og fordelerrør, og skal til at tilslutte de to første kredse ( begge ligger lavere end shunt).
Jeg har nogenlunde styr på selve samlingerne, men ved intet om indregulering etc.
Er det korrekt forstået at jeg åbner helt for Frem, på den længste kreds? Og den anden (væsentlig kortere) skal så ikke være helt åben? (Er det fordi modstanden i den lange er højst, så skruen udligner trykforskellen?)

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis