Palletanke i kolonihavehus

Hej,
Jeg søger gode råd til at holde vandet i en palletank rent vinteren over.

Jeg har ikke haft mulighed for at få gravet palletankene ned, men har tildækket dem med vintermåtte, pressening og sat dem bag huset i skygge.

Jeg har fået råd der går både på at komme klor i vandet, akvarie pumper, sandfilterpumper osv.
Men hvad er jeres erfaringer, og har I eventuelt et bedre råd?

Vandet skal kun bruges til toilet og bad.

Tak på forhånd :)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan vil du forhindre at det fryser til og ikke sprænger?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis jeg læser dit spørgsmål rigtigt vil du benytte det vand du har i palletanken til fx bad i løbet af vinteren. Vandet skal derfor holdes rent til et niveau hvor det ikke direkte drikkes men dog kommer i kropskontakt samt du kan komme til at drikke lidt af det.

I så tilfælde ville jeg først decinficere tanken og slanger og derefter holde vandet med et klor niveau som man fx holder i tanke på et skib. Se i den forbindelse folderen: https://www.aquatex.dk/wp-content/uploads/DRIKKEVAND_DK.pdf

Først ville jeg sørge for en start desinfektion med klor (natriumhypokloritopløsning). En opløsning på 50mg/liter er passende.
Pr 1000 liter tank og rørledninger benyttes følgende mængde natriumhypokloritopløsning:
Hvis med 5 pct klor: 1 liter
Hvis med 10 pct Klor: 0,5 liter
Hvis med 15 pct klor: 0,35 liter

Efterfølgende ville jeg sørge for at der er et lille niveau af klor i vandet under brug. Koncentration af klor bør være 0,1–0,3 mg/l. Dette kan du naturligvis opretholde med en meget tynd natriumhypokloritopløsning.
I praksis ville jeg dog her købe nogle tabletter til dette formål. Hvis du køber tabletter med 5mg klor passer ½ til 1 tablet til 1000 liter vand. Hvis du kan opnå en dosis hvor du kun lige præsis kan smage kloren er du sikker på at der er nok aktivt klor til at holde vandet desinficeret men samtidig ikke for meget klor i til at det bliver skadeligt.

I mange andre lande end Danmark er der ikke adgang til det rene grundvand vi har i Danmark og derfor er der en naturlig hverdag i fx England at klorere vandet. Du kan derfor i Engelske web apoteker købe klortabletter med en passende dosis til billig penge.

Tusinde tak for svar

Ville du sammen med klor mene at vandet skal holdes i bevægelse, eller bør klor være nok? 
Cebo26 skrev den 07-10-2020 18:39:07

Tusinde tak for svar

Ville du sammen med klor mene at vandet skal holdes i bevægelse, eller bør klor være nok?

Det bør ikke være nødvendigt at holde vandet i bevægelse hvis kloren er opblandet i vandet.

Hvis vandet står i lang tid vil kloret dog i praksis blive "brugt op" så hvis vandet står rigtig lang tid skal du ligesom ved dine børns svømmebassin toppe op med ekstra klor.
Når du ikke har måleinstrument er det nemmeste at smage på kloren - Du skal kun lige kunne ane at der er klor i vandet. Vandet skal fra start naturligvis være af god kvalitet dvs du kan ikke starte med vand der i forvejen er grønt af alger pga flere mdrs opbevaring.

Og nej - Klor i de mængder er ikke farlig, der er mange stedet i verden hvor drikkevandet er overfladevand med tilsat klor for at dræbe bakterier mm.
Når du stopper klor i vandet gør du ikke andet end du kan købe i enhver Spejder Sport forretning - Spejder Sports tabletter er dog typisk kun beregnet til få liter vand og bliver derfor hurtig uøkonomisk. https://www.spejdersport.dk/katadyn-micropur-forte-vandrensingsmiddel

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis