Faskine uden tilløb under træterrasse

Jeg har en stenterrase mod haven. Terassen ligger op til husets sokkel hvor der står lidt vand i 10-20 minutter efter regnvejr. Det bekymrer mig lidt, of jeg vil gerne sikre bedre vandafledning fra denne overflade. Vi har leret jord.
Nu skal stenene så væk og i stedet anlægges træterrasse på samme sted, så jeg har anledning til at få gjort noget.
Min idé: Grave nogle render til Plastmo stenuld faskiner - men uden nogen tilledning af vand via rør. Altså, bare som et reservoir under jorden så vandet hurtige kan komme ned.
Er det er god idé? Alternativer?
Eller er det dumt? Unødvendigt?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså om vandet er ovenpå jorden eller i en faskine ændre jo ikke på om det giver fugt til soklen.

Jeg ville nok forsøge at ændre hældningen på jorden istedet for at grave render. Jorden bær hælde væk fra huset det lyder ikke som om den gør det nu.

Træterrassen (som selvfølgelig også laves med hældning væk fra huset) begrænser jo så også hvor meget vand der kommer ned under.

Hvis man skal lave en faskine bør den så lægges der hvor vandet ender altså hvor træterrassen slutter, så er den også lidt væk fra huset 

Ask
Jeg har bygget flere større træterrasser, og har hver gang gravet 30-35 cm jord væk Under terrassen  med en smule hældning væk fra bygningen. Derefter udlagt en plantedug.
dette gør at der ingen begron8bg kommer mellem brædderne og regnvand ledes ud til forkant terrasse. Der har aldrig været problemer og ingen ophobninger af overflade vand.

 

Tak for svar. I mener altså det i udgangspunktetber unødvendigt med faskine?
Jeg vil præcisere at ja det hælder ind mod huset nu, hvilket jo er forkert (anlagt af tidligere ejer). Så ja, udgravning til træterrasse vil lave med fald væk fra huset.
Tænker dog stadig at det for mig - lægmand - giver mening at have en faskine (hulrum nede i jorden) derude 4-5 meter væk fra huset hvor træterrassen slutter for at give vandet bedre mulighed for at komme væk fra overfladen?
(Jeg er helt med på at en faskine ikke må gaves ned inde ved soklen).
Altså hvis du tror der kommer vandpytter så kan faskine være fint, men du kan jo også bare lade græs være græs. Du kan jo altid sidde med tørre fødder oppe på terrassen.

Om ikke andet kan en faskine jo anlægges senere 

Ask
Hvis VIL have en faskine, må du dræne langs huset. Vand render hen hvor det vil i fri dressur

 

Tak for svar, det er gode inputs.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis