Tv-ophæng på spånplade - bæreevne?

Skal have sat tv-ophæng op på murstensvæg. Ønsker ikke at bore huller i murstenene (grimt den dag det skal ned igen). Tænker at montere en mindre spånplade (ca40cmx30cm) i murstensfugerne fx med rawlplugs og acrylfugemasse. Og derefter montere beslaget/ophænget på spånplade (Vogel Thin 550 - med 'arm' til at trække tv ud fra væggen/dreje tv'et). Tv vejer 35kg (75") og ophænget nogle kg. Tv-ophænget har i alt 5 huller til montering. Vil 5 beslagskruer i en spånplade kunne bære det? Er mest bekymret ved udtræk af tv'et, hvor belastningen øges.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Du kan bruge almindelige lidt tykke skruer.
2 stk 5 x 20 mm skruer vil sikkert kunne holde det i en 22 mm spånplade. Så 5 stk vil være fortrinlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville mærke ophænget op på spånpladen og islå disse link fra bagsiden inden du opsætterpladen og så sætte beslaget fast med maskinskruer så behøver du ikke 22mm plade. men kan nøjes med 12mm

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det bliver ikke mere stabilt, når du vil skrue pladen fast i fugerne, det er da bare at flytte problemet bagud.
et 75” kan hænge i to skruer - endda 6 mm skruer. De skal bare være lange nok, ca 100 mm.

 

Hvis beslaget kan sidde i en vandret fuge, så kunne du;
1) Finde en lang M6 gevindmuffe. Jo tættere den ydre diameter af muffen er på fugens højde, jo bedre.
2) Bor i fugen, diameteren skal være tæt på eller lig fugens højde. Du skal ikke bore hele vejen igennem fugen, dog dybt nok til at muffen kommer bag forkanten af fugen (du får den ikke bare lige ud igen, så det er for at kunne dække den til igen).
3) Sæt tape på bagsiden af muffen, forankringmasse ind i hullet og i med muffen.

Hvis du ikke kan finde en muffe der er lang nok, så skru dem sammen på enden af en maskinskrue og sæt dem i. Husk som nævnt tape eller en form for prop i enden af muffen, så forankringsmassen ikke kommer ind i muffen når den trykkes i hullet.

 

Tak for flere raffinerede løsningsforslag! Jeg ser muligheder for, at det kan lykkes ...

@uldal: enig i at montering i fugerne i sig selv er et svagt led. Men intentionen med pladen er at undgå at bore en masse huller i murstenene. Og da ophænget ikke lige passer med fugerne, var pladen foran et alternativ.

Jeg fornemmer, at det nok kan lade sig gøre, at gøre det stabilt nok, både monteringen af pladen i fugerne i første led og montering af ophænget på pladen i andet led, hvis det gøres med passende løsninger, som foreslået herinde. Usikkerheden går primært på stabiliteten, når ophængets svingarm trækkes ud. Den kan trækkes ca en halv meter ud fra væggen med et tv på 35kg for enden. Det tænker jeg vil øge belastningen markant, men måske stadig indenfor det mulige, som jeg læser de gode forslag. (Svingarmen forventes dog ikke at skulle trækkes helt ud, men det ville være kedeligt, hvis det gik galt).

Jeg lægger en plan og giver en opdatering senere.
Mange tak!
Hvis det er med svingarm, så er der en anden snak. En anden idé; to lodrette, pæne malede reglar fra gulv til loft, som du så sætter beslaget på? Skrues i top og bund og lige over det punkt beslaget skal sidde. Udført rigtigt kan det ligefrem laves dekorativt og du kan føre kabler langs dem.

 

Gravko skrev den 04-10-2020 13:27:59

Hvis det er med svingarm, så er der en anden snak. En anden idé; to lodrette, pæne malede reglar fra gulv til loft, som du så sætter beslaget på? Skrues i top og bund og lige over det punkt beslaget skal sidde. Udført rigtigt kan det ligefrem laves dekorativt og du kan føre kabler langs dem.
Det har også været overvejet. Synes ikke det er den kønneste løsning som udgangspunkt. De vil fremstå meget synligt med en rå murstensvæg som baggrund (70'er gulmursten). Ville derfor gerne udforske den første idé med montering af en plade.

 

Hvordan kan det være beslaget ikke kan passe med en vandret fuge egentlig...?

 

Gravko skrev den 04-10-2020 13:41:53

Hvordan kan det være beslaget ikke kan passe med en vandret fuge egentlig...?

Beslaget har i alt fem huller til montering på væggen, fordelt på tre forskellige lodrette niveauer, der blot ikke lige passer med fugerne (beslaget er en plade på rundt 30cm x 20cm. To huller øverst, to nederst og ét lidt over midten). Med en spånplade som nyt lag, kan jeg selv tilpasse monteringen. Jeg har lidt løst sjusset mig frem til, at jeg måske kan få 3 eller 4 af hullerne i beslaget til at passe med fugerne, så jeg måske kunne nøjes med at bore to huller i selve murstenene. Jeg synes bare stadig ikke det er en ideel løsning. (En eller anden dag om X år, vil ophænget nok skulle ned igen/flyttes. Og da synes jeg det er mere 'hensynsfuldt' at undgå markante borehuller i selve murstenene midt på murstensvæggen).

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også