Tv-ophæng på spånplade - bæreevne?

Skal have sat tv-ophæng op på murstensvæg. Ønsker ikke at bore huller i murstenene (grimt den dag det skal ned igen). Tænker at montere en mindre spånplade (ca40cmx30cm) i murstensfugerne fx med rawlplugs og acrylfugemasse. Og derefter montere beslaget/ophænget på spånplade (Vogel Thin 550 - med 'arm' til at trække tv ud fra væggen/dreje tv'et). Tv vejer 35kg (75") og ophænget nogle kg. Tv-ophænget har i alt 5 huller til montering. Vil 5 beslagskruer i en spånplade kunne bære det? Er mest bekymret ved udtræk af tv'et, hvor belastningen øges.
Skal have sat tv-ophæng op på murstensvæg. Ønsker... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
(Vogel har i øvrigt også lavet en supplerende monterings-metalplade tiltænkt fx hulrums-vægge med reglar, som man så monterer efter samme idé som min træ-plade, hvor selve tv-ophænget så monteres ovenpå. Den passer desværre heller ikke til formålet på min murstensvæg. Man kunne sikkert også få en pladesmed til at konstruere en tilpasset metalplade af samme art - eller måske bore andre huller i beslaget. Ellers er der her måske en forretnings-idé for fikse folk ... Alternativt kan man vælge et mere enkelt, fladt ophæng. Men så får jeg ikke svingarm med)
Kan du ikke bore nye huller i beslaget så det passer med de vandrette fuger? :)

 

Gravko skrev den 04-10-2020 17:07:43

Kan du ikke bore nye huller i beslaget så det passer med de vandrette fuger? :)

Muligvis. Jeg har ikke tjekket det nøjere. Har det måske lidt svært ved at skulle bore nye huller i mit nye, dyrt indkøbte tv-ophæng 🤔 Men helt reelt en pragmatisk og potentielt nemmere mulighed. 

Så faldt det på plads. Brugte krydsfiner (restplade i Silvan 30,-), indslagsmøtrikker (5 stk á 2,60 i Silvan), maskinskruer (fulgte med ophænget i forskellige størrelser), 80mm skruer m. plugs (fulgte med ophænget til murværk), nogle filt-klistermærker til bagsiden af indslagsmøtrikkerne mod murstenene. Plugs (Ø10mm) i fugerne sidder godt spændt fast mellem murstenene. Det hele opleves solidt. Har haft trukket svingarmen med tv halvvejs ud uden at opleve noget, der giver sig (de skal generelt ikke trækkes mere end nogle cm ud i den ene side for optimal synsvinkel). Tak igen for gode råd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også