Lækre madopskrifter

Hej med Jer.

Da mig og fruen kun spiser 6-7 forskellige retter, og da det altid er hende der laver maden, kunne jeg godt tænke mig, selv at kokke lidt. Men så skulle det være noget spændende, og måske også simpel mad.

Derfor ville jeg høre, om I ligger inde med nogen opskrifter til lækker, spændende mad, som I ville dele med mig ??

Mvh.

Christian.

Nyd livet.......lev i nuet.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kom ud over det punkt via en kogebog som alle bør eje, "God mad - Let at lave"

Med denne og andre kogebøger blev antallet af retter udviddet til 20-30 og når man når derop begynder man at kunne kombinere og eksperimentere sig frem til mange helt nye retter...


En opskrift du simpelthen må prøve er:
Sorte gryde

1 kg mørt oksekød, fx inderlår
50 g smør
2 tsk groft salt
friskkværnet peber
2 dl stærk kaffe, fx 2 tsk pulverkaffe opløst i 2 dl vand
4 dl piskefløde
2 dl tomatpure
½ dl snaps

Pynt: Persillekviste.
Tilbehør: Kartoffelmos af 1½ kg kartofler, 25 g smør og 3 dl mælk.

Skær kødet i tændstiklange strimler, ca. 1 cm tykke. Lad smørret gyldne i stegegryden. Del kødet i to portioner og svits hver portion for sig i smørret. Læg alt kødet tilbage i gryden og tilsæt de øvrige ingredienser. Lad retten koge under låg ved svag varme ca. 1 time. Smag til.


Det lyder sært men jeg garantere det bliver en stor succes og det er dejligt nemt at lave...

Prøv også www.karoline.dk


Mad-hilsner

Peter
Jeg kan anbefale denne side:

http://www.kalu.dk/opskrifter/index.html

Her kan du finde opskrifter på alt fra kylling til krokodiller (hvis du skulle have lyst til lidt mere usædvanlig mad).. Ofte vil du faktisk kunne finde strudse- og kænguru bøffer på tilbud til samme pris som en alm dansk gris.. Og det gør det lidt sjovere at lave mad..

Eller prøv at give eksempler på hvad du kunne tænke dig at lave:
supper, grønsagstilbehør til en bøf, etc.. og så skal jeg gerne prøve at komme med forslag..

Mvh
/Niels
Hej smile

Jeg bruger selv disse sider:

http://madogvin.sol.dk/ <= klart den bedste, da den har en "tøm dit køleskab"-funktion.

http://www.fedtfattig.dk/ <= også rigtig god, der står også fedtenergi% på hver ret. Desuden kan man selv udregne fedtenergi% i alle madvarer.

http://www.webopskrifter.dk

Der findes 100-vis af andre sider, så skriv lige tilbage hvis du ikke er tilfreds med udvalget smile

Mvh ThomasB
Tak for de gode indslag smile

Jeg har ikke nået at kigge på siderne endnu, men det gør jeg så hurtigt jeg kan komme til det.

Ja, jeg var nok ikke særlig detaljeret, med hvilken mad jeg tænkte på.

Fx. kunne jeg tænke mig at vide, hvordan man laver Nachos med ost, jeg kender INTET til det, andet end at jeg har smagt det på en restaurant.
Kinesisk mad, sådan noget som indbagte rejer, og mad med nudler, er jeg også vild med.

Tak for hjælpen.

Mvh.

Christian.

PS. Til ThomasB.......flotte indlæg til ham, der ikke var glad for livet længere.

Nyd livet.......lev i nuet.
Hej igen

ok - nachos kan vi sagtens klare:

Selve chipsene køber man i supermarkedet.. tag dem der bare er saltede.. Det er bedre selv at krydre dem.

Oven på chipsene kræves:
ost: køb en god engelsk/irsk cheddar i en blok.. ikke det der færdigrevne.

tomatsauce/salsa: kan enten købes (i varierende chili-styrke; de er ganske udemærkede) eller laves selv: tag et grovhakket løg (og evt hvidløg) og steg i lidt olie - tilsæt så hakkede grønsager: tomater, røde/grønne pebre, chilier hvis det skal være stærk, evt et hakket rødløg, krydderier (basilikum, timian etc), peber og salt. kog det indtil pebrene er møre - men ikke "udsplattede". Man kan komme salsaen på enten før eller efter chips og ost har været i ovnen.. det er en smagssag

Du kan fx også tage et par kyllinge bryster og stege eller evt koge i lidt vand. Skær dem i skiver og læg oven på ost og tomat salsa

Varm det hele i ovnen til osten smelter.. (180 grader i ca 10-12 minutter)

Tilbehør:

creme fraice: vægten (din egen) bestemmer hvor fed den skal være.. Men den skal være rigtig køleskabskold så den kan svale chilismagen
guacomole: kan købes færdiglavet men er bedre når man laver den selv: tag et par avacadoer (modne) og mos kødet med en gaffel. tilsæt lidt creme fraice, evt en smule fint hakket chili, og smag til med lidt lime eller citron saft og salt

Server med en kold øl uden for megen bitter smag.. fx en mexikansk Sol eller Corona (stop et lille stykke lime ned i flasken)

Mvh
/Niels
Annonce
Gosh Niels - selv jeg der ikke er vild med nachos, får for meget mundvand når jeg læser din opskrift - den lyder skøn :!:

Mvh. JørgenE
Det skal prøves Niels, tak skal du ha' !! :-)

Nyd livet.......lev i nuet.
Ja det må jeg nok sige, den gennemgang af nachos har gjort mig helt sulten, og der er næsten to timer til en kedelig madpakke....noller.

En ret som jeg tit laver i en snæver vending (ej fedtfattig) er:

Rist kort skinkestrimler på panden. På med fintsnittede løgringe + rød peber. Lad det riste et øjeblik inden man hælder fløde på. rør godt rundt og tilsæt salt (pas på ikke for meget pga skinken), peber, paprika og evt. chili hvis man kan lide det. Så skal det stå og småsimre på panden et kvarters tid ca. Imens kan man koge vand til båndpasta, den slags der kun skal have et minut eller to.

Det smager skønt, men er måske ikke så sundt.

Lars
Tak for endnu en spændende ret smile

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Nu har jeg prøvet din ret Niels, (Nachos) og jeg må sige, at den smagte vidunderligt. Havde uheldigvis købt en lidt for stærk Salsas-sauce.

Desværre havde forretningen ikke Nachos-chipsene, så jeg købte i stedet Tacho"kiksene".

Er der megen forskel på Nachos-chipsene og Tacho-kiksene ??


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis