Jordforbindelse

Hej findes der en autoriseret måde eller et fif til at tjekke om jord er ført med i en installation.
At der er stkk m/j er jo ikke en garanti for at jord er ført med.Der kan være et eller andet sted i installationen
der kun er en 2 leder.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der kun er ført 2 ledninger til en stikkontakt er der helt sikkert ikke ført jord med.
Du kan tjekke jordforbindelsen ved at tilkoble f.eks. en lampe med en glødepære på min. 30 watt til et almindeligt jordstik, og så koble lampen til jordbenet i stedet for til nul i stikket. Slår dit fejlstrømsrelæ fra, så tyder det på at jordforbindelsen er i orden.
Jeg er ikke sikker på om der lige er ved 30 watt belastning at fejlstrømsrelæet skal slå fra.
Er pæren (belastningen) mindre end hvor fejlstrømsrelæet slår fra, vil pæren lyse.

Søren O
Den helt præcise udregning er 7,2 W så 30 W er noget over hvad der er behov for. Den nævnte metode er ikke den autoriserede, men et cowboy " fif "
Hvis der ved nævnte fif / metode IKKE er en jordforbindelse så vil pæren faktisk sende 240 V på jordleder i den del af installationen der prøves. Så det bør højst være en lille kort tilslutning på under 1 sec. Og så skal man være sikker på at der ikke er andre i husstanden der f.eks. står og rører ved noget samtidig. Der kan jo komme 240 V på f.eks. køleskab eller emhætte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok tak  -  en brugbar løsning, men nok ikke den der huer mig mest.
Kan man evt lave en måling mellem 0 og J ??
Med et voltmeter bør der være 230v mellem fase og jord. Den metode har jeg brugt flere gange for at se om jorden er der

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skriver at der kun er 2 ledere, så kan der umuligt være en jord........det kræver 3 ledere.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ja han skriver at der kan være et eller andet sted i installationen hvor der kun er 2 leder. Det tyder ikke på at det er konstateret med 2 leder kabel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-10-2020 18:19:10

Ja han skriver at der kan være et eller andet sted i installationen hvor der kun er 2 leder. Det tyder ikke på at det er konstateret med 2 leder kabel.

 præcis - jeg er selvfølgelig med på at der ikke er J med på en 2 leder

Tvivlen opstår pga af jeg har stkk med J ( 3 ledere ) men har en mistanke om at J ikke er ført med hele vejen
Jeg starter nok lige med et voltmeter, som Kovas foreslår
Den autoriserede metode ville være at du får fat i en euro-tester, den kan måle det. Eller du måler gennemgang fra jordklemmen ude i tavlen ud til jordbenet dine stikkontakter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis