Klingediameter - Bordrundsav?

Hej.
Er der nogen der kan forklare mig “reglerne” mht rundsavsklinger!?
Hvis man har en Bordrundsav, eksempelvis gts10xc som er designet til en klingediameter på 254 mm, er det så ok og forsvarligt at sætte en ny klinge i saven som måler 250 mm?
Jeg kan næsten regne ud at man ikke kan/må
Sætte en større klinge på. Men må man gerne sætte en lidt mindre på? Mht den specifikke omtalte sav, så kommer den med en 254 mm klinge, men mht rundsavsklinger så findes der et langt bredere udvalg af 250 mm klinger. Nogen der kan forklare reglerne mht rundsavsklinger? Må man godt gå lidt ned i størrelse? I så fald hvor langt? Jeg er med på at det ikke nødvendigvis er en fordel at gå ned i Størrelse det påvirker savhøjden. Men udvalget af savklinger synes langt bedre såfremt jeg går ned på de 250mm.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det betyder intet at gå fra ø254 mm, til ø250 mm (udover du mister 2mm i skæredybden, og at en evt dybdeskala viser 2mm forkert)

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan sagtens gå ned i størrelse, og endda betragteligt ned uden der sker noget, så længe klingen er beregnet til den hastighed din sav snurrer ved.
Jeg skulle skære noget træ op i "skiver" og her betyder det noget at få mest muligt ud af træet, så ved at lave et smallere snit sparede jeg træ (dyrt mahogni), så her brugte jeg en mindre klinge, som også var smallere.
Der er så lige den detalje at spaltekniven er bredere end klingen, plus at den er beregnet for en "lidt" større diameter klinge. Men det har jeg klaret med en anden spaltekniv  

PS: Billedet er taget for at vise forskellen på spaltekniv og klinge, så saven vil aldrig startet i den opsætning  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super, tusind tak til jer begge, Henrik og Jens :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis