Tilslutning af ikea Electrolux kogeplade

Hej,

Jeg vil tilslutte min ikea Electrolux kogeplade men jeg har følgende kabel. Tilslutter jeg blot begge sorte kabler i samme tilslutning i kogepladen?

Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak.Eller skal jeg først lave en dåse og så trække kabel derfra med 4 leder?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og lige et tillægsspørgsmål... kan jeg bare bruge 5 leders nkt installationskablet til tilslutning eller skal det være varmebestandigt?
Der står at det anbefales 70 graders varmebestandigt kabel. Men hvad jeg kan læse mig til kan installationskabler holde til 90 graders driftstemperatur.
Du har tre faser men du skal kun bruge to. Så en af de sorte eller den brune bør aflukkes med en samlemuffe (de skal ikke puttes i samme tilslutning).

Dit problem er dog at den tredje fase nemt kan være tilsluttet ovnen bare med et andet kabel. Så du er nok nød til at undersøge hvilken fase (svarende til ledningsfarve medmindre nogle har lavet kludder i det) der er brugt til ovnen også er det den som skal i en tom samlemuffe.
Ellers kan du få problemer når du bruger kogeplader og ovn samtidig.

Når du ved hvilke faser er det faserne i henholdsvis klemme 1 og 2, nul (blå) i klemme fire og jord til jord.

Du skal enten åbne kogeplader og tilslutte direkte i dens klemme. Hvis du vil samle med en ledning der er tilsluttet kogeplader skal det ske i en dåse.

Begge dele er iøvrigt autoriseret arbejde når der ikke er et decideret komfurudtag 

Ask
Skal det være helt rigtigt går du i dit byggenarked og køber noget 4x1,5 mm2 blød ledning, som har farverne brun, sort, blå og gulgrøn. Du må ikke bruge installationskabel med stiveledere som tilslutning til kogepladen.
Hvis det kabel, du viser, er slutningen på installationskablet, skal du også købe en dåse til at afslutte dit kabel i.
Det viste kabel ligner et installationskabel med gulgrøn jord/PE, blå nul, brun fase, en grå/sort fase og en sort fase.
I kogepladen tilslutter du gulgrøn til PE, blå til N og de to sidste til L1 og L2. I tilslutningsdåsen tilslutter du gulgrøn til gulgrøn og blå til blå, De to sidste fra kogepladen tilsluttes to faser i dåsen.


fase
Tusind tak for hjælpen🙏😊
Løsningen blev en dåse, blød ledning og 4 ledere til kogepladen. Nu virker kogepladerne og der er gang i madlavningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis