Kabel gennem isoleret ydervæg?

Hej

vi har i 2014 opført hus, og i den forbindelse fået sat lys op i indkørslen. Altså der er ført kabel ud gennem facaden og så sat lamper op. Det har lige siden irriteret mig at jeg ikke fik sat lamper op på de andre sider. Vi har så fået fræst fuger ud på de sider der mangler lamper (pga for meget regn med mangelfuld afdækning under opmuring) så de skal hærde og så fyldes op igen. Tænker så når fuger er ude alligevel om man kan sætte lamper op. Men hvordan pokker får elektriker kabel ud gennem ydervæg?

jeg vil ikke ha “kabel bakke” udvendig på facaden, så ledning skal fra loft ned og ud gennem ydervæg. Men kan det overhovedet laves bagefter? Eller skal jeg glemme det. Jeg har ikke noget mod at bøvle med det hvis der findes en metode og så få en elektriker til at lave resten når jeg har fået møflet kablet gennem væggen. Det er mere om det overhovedet kan laves ordentligt.

på forhånd tak

mvh
Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ret let. Man borer skråt op i en studsfuge med 18 - 20 mm murbor- Så skubber man stiv elektrikerrør op i hulmuren, og den vil komme op på loftet. Kabel trækkes i, Røret trækkes ud og fugen repareres sammen med de andre fuger.
Det er meget vigtigt at du får det lavet inden mureren fylder fuger ud. Så får du ikke nogen farveforskelle.
Elektrikerrøret bukkes en anelse og skæres yderligere lidt skråt. Så vil den kunne vrikkes fri af forhindringer på vej op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand,
Først og fremmest tak for dit indlæg.

Men hvordan håndterer jeg isoleringen? Borer jeg elektriker røret igennem isoleringen, eller skubber jeg en søgefjeder ind som så går gennem isolering og kravler langs indervægge op (ka den det for mørtel?)

Jeg tænker hvis jeg borer i 45 grader skråt op så er det ikke “nok” til at et elektriker rør ikke bare rammer ind i indervæggen og så sidder der? Eller fisker du kablet oppefra når det rammer indervæg? (Det vil vel være en halv meters penge nede i hulmuren)

Eller misforstår jeg det hele

Brugte sådan noget 16mm installationsrør til at sætte igennem fundament så elektriker ka trække strøm den vej op i mit kommende skur, er det sådan en fyr jeg skal bruge?

Elektriker rør kan bøje sig´. Så når det er bukket let og yderligere skråt skåret kan det " humpe" op ad indervæggen hvis man drejer og skubbet. Det skal helt op og være synlig fra lofts rummet. Er der meget smalt for at kom ud til det, kan man godt skubbe ledning eller søgefjeder og så fiske det hen imod gangbro med en pind med et søm i. ( eller lignende )
Du kan godt bruge boret så hullet bliver lidt aflang ind imod hulmuren. Så er der lidt mere plads til at vride og dreje røret.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Må man bruge PKAJ ledning til udendørslamper? Det er ikke fordi jeg vil lave det selv men havde tænkt at trække kablet ud da det er noget bøvl og så lægge kabelrullen på loftet til elektriker så han ikke skal ud og kravle i isoleringen. Men skal selvfølgelig ikke ha trukket forkert kabel ud

tillægsspørgsmål, har bestilt sådan et cable scout sæt til trækning af kabler, men tænker om kabel til udendørs lamper om det skal gå gennem elektrikerrør eller om det må blive trukket igennem fra loft til ydervæg uden føringsrø

på forhånd tak,
Søren

Ikke PKAj kabel til fast installation. Det bør være kabel med stive ledere f.eks. PVIKJ 3 x 1,5 mm2
Kabler må gerne trækkes uden at være i rør, og de må gerne mures ind.
Jeg skrev tidligere sådan: Kabel trækkes i, Røret trækkes ud og fugen repareres sammen med de andre fuger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-10-2020 23:31:52

Ikke PKAj kabel til fast installation. Det bør være kabel med stive ledere f.eks. PVIKJ 3 x 1,5 mm2
Kabler må gerne trækkes uden at være i rør, og de må gerne mures ind.
Jeg skrev tidligere sådan: Kabel trækkes i, Røret trækkes ud og fugen repareres sammen med de andre fuger.

 Tak Erik, har noget PXILD fra Harald liggende så må det blive den :) så trækker jeg det ud og lader rullen ligge på gangbroen så kan elektriker lave resten derfra. Mvh søren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis