Revner i min murede pejs

Hej. Min svenske murrede pejs slår revner. De er både vandret og lodret. Jeg ved endnu ikke om de går gennem sten eller det kun er i pudsen, tør ikke åbne dem før jeg ved hvad der skal ske når de åbnes. Men, kan man lave det selv og hvordan. Min tanke var at slå pudsen sf, lave riller i mellem stene, altså i pudsen og ligge stål ind og så pudses på igen.

Vh desperat mand der ikke tør tænde op denne vinter.

Jeg ved lidt om meget.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
billed af revnerne ville være rart så det gav en ide, har du prøvet og se hvor dybe revnerne er med et tyndt stykke ståltråd.
Nej, jeg har forsøgt at undgå pejsen, da jeg er nervøs for hvor meget arbejde der er i den.
Jeg vil undersøge om man kan stige noget ind i sprækkerne.......


Jeg ved lidt om meget.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvor gammel er pejsen? Et billede vil være en stor hjælp.

Selv har jeg muret en gammel svensk kolonneovn op i lermørtel. Det var meget lærerigt.
Ud fra et billede kan jeg muligvis komme med nogle råd, men vil jeg fraråde ilægning af jern i en muret pejs.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Undskyld, at det har taget lidt tid.
 Man kan stikke en skruetrækker ca 3 cm ind i revnen og det ydre puds faldersammen. Jeg har ikke krasset ind til stenen, så man kan se om den er revnet.
De billeder jeg sender med, de er fra da vi overtog stedet, men de steder den er revnet, det er hovedsaligt i den øverste halvdel. der er 15 - 20 små revner de
går i alle retninger og er med lidt afstand. den længste er ca 40 cm. Kan de reppes, eller er det lettere at banke den ned og mure en ny op.
På forhånd tak for hjælpen. 

Jeg ved lidt om meget.
Jeg kan ikke se problemet på dine billeder - du har sikkert heller ikke mulighed for at komme derop pt, men har du både lodrette og ikke mindst vandrette revner, så er de nok gennemgående.

Det er en såkaldt Rörspis, og hvis den er slår revner bør den mures om - For at den skal kunne holde, så skal den kunne give sig - så ingen jern i - og som Rantzau nævner - der skal anvendes lermørtel.

Dit problem er med garanti opstået fordi der har været fyret for kraftigt i den - Der går tid før den bliver varm, og derfor har folk en tendens til at fyre for kraftigt. Det er jo en form for fattigmands kakkelovn og fungerer fint, når SÅ LÆNGE der er tale om fast beboelse, hvor der bliver lagt lidt brænde ind løbende i fyringssæsonen - men danskere der kommer op en gang hver tredje weekend, hvor der ingen luftfugtighed er  pga frost og begynder at hælde brænde i en iskold ovn fredag aften - det holder de bare ikke til.

Skal det laves, kan du købe lermørtel, alternativt få en murer til det. Men jeg syntes bestemt du skal overveje at få installeret en almindelig stål brændeovn - Du mister et aktiv ift. ødegårdscharmen og de holder heller ikke eftervarme lige så godt i løbet af natten - men får noget der kan holde til at det anvendes som fritidshus og som giver varme langt hurtigere. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Billedet viser ikke en muret pejs. Det er en kolonneovn med indvendige røgkanaler. Skifter du til en moderne brændeovn i jern står du til spankning hos samtlige bygningsnørder.   Det er en dødssynd der forringer huset.

I toppen ses et skydespjæld som bør stå åben når huset ikke bruges. Det sikre en kontrolleret udluftning, som igen har betydning når der fyres hvis huset har stået ubeboet gennem længere tid.

En kolonneovn kan sagtens tåle at der bulderfyres. Sådan er den konstrueret fordi der kun fyres 1 - 2 gange i døgnet.

Sådan et bæst er muret op med tegl og ler. Din ovn er pudset, og ikke med kakler som oftest ses på svenske ovne. Revnerne skylde at der senere er repareret med kalkholdigt puds. Hug revner ud og reparer med 1 del ler og 4 dele skarpkantet bakkesand som grundes med valle/kridt inden det kalkes.

Kalken kan indfarves ud fra de gængse anvisninger.

 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ang. skydespjæld og kolonneovne:

Til forskel fra en jernovn, bulderfyres der i en kolonneovn. Det gælder hurtigst muligt at omdanne brændet til gløder. Når der kun er gløder tilbage, lukkes spjældet og stenene optager varmen som derefter gradvis frigives til rummet.

Afhængig at størrelsen på ovnen, kan det tage op til et døgn før den er gennemvarm, og så kan man oftest nøjes med et fyre 1 - 2 gange i døgnet. Min kolonneovn vejer godt 1800 kg, så det tager tid at opvarme den, men også flere døgn inden den igen er kold.

Skal du have hjælp til at omsætte ovnen, er det ikke en murer, men en ovnsætter du skal konsulterer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 15-02-2021 19:37:54

Ang. skydespjæld og kolonneovne:

Til forskel fra en jernovn, bulderfyres der i en kolonneovn. Det gælder hurtigst muligt at omdanne brændet til gløder. Når der kun er gløder tilbage, lukkes spjældet og stenene optager varmen som derefter gradvis frigives til rummet.

Afhængig at størrelsen på ovnen, kan det tage op til et døgn før den er gennemvarm, og så kan man oftest nøjes med et fyre 1 - 2 gange i døgnet. Min kolonneovn vejer godt 1800 kg, så det tager tid at opvarme den, men også flere døgn inden den igen er kold.

Skal du have hjælp til at omsætte ovnen, er det ikke en murer, men en ovnsætter du skal konsulterer.

 Er det forløberen for en masseovn ? Eller bygger de på samme principper ? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er samme princip. Masseovnen som vi kender den stammer fra Finland, men har været kendt i Europa siden middelalderen i forskellige udgaver.

Den svenske kolonneovne blev opfundet i Sverige af Carl Johan Cronstedt og Fabian Wrede i 1767 på foranledning af kong Gustav 3. for at spare brænde.

Sveriges vigtigste indkomst var kobber, og indvindingen slugte enorme mængder brænde, men en indskrænkning i kobberproduktionen kunne ikke komme på tale.

Billedet viser Cronstedt's oprindelige konstruktionsprincip med flere røgkanaler der afgav varmen til stenene. Konstruktionen var så fuldendt, at der siden kun er tilføjet minimale ændringer, men det er vigtig at forstå, at det er fyringsteknikken der er afgørende for effektiviteten, og den er meget forskellig fra fyring i en konventionel brændeovn.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg lover at jeg vil gøre hvad jeg kan for at beholde ovnen og prøve alle jeres tips og tricks før jeg overvejer om den skal skiftes ud. Tusinde tak.


Jeg ved lidt om meget.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også