Gulvvarme på gammelt plankegulv

Hej folkens. Der er et par relaterede emner, men synes ikke jeg får svar jeg kan bruge.

Min plan var at ligge spån på spær og ovenpå dette benytte de gamle gulvbrædder med varmefordelingsplader til at holde PEX rørene.

Den del af opgaven jeg var lidt nervøs for opfanget af var opretning af spær. Nu har jeg endelig taget noget gulv op og finder at "spærrene" er 21 cm bredde bjælker med 55 cm mellemrum.

SPØRGSMÅL: Kan jeg lade det gamle gulv ligge og blot lægge forskalningsbrædder på tværs til varmefordelingsplader og rør? Gulvet virker OK stabilt i forvejen, og det er kun få steder der dags dato knirker (115 år efter de blev lagt)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej NFB
i princippet kan det godt lade sig gøre; men har du tænkt på at der vil være et stort varmetab i nedafgående retning, der findes produkter hvor opbygningen er gulvvarme pladerne er opbygget anderledes, her lægger du gulvvarme pladerne direkte på ekst. gulv og i stedet for aluplader (varmefordelings plader) lagt i spor, er systemet her opbygget som reklektions plader, hvorved der stort set ikke er varmetab i nedafgående retning.

Mvh.....dan49    42315739
Jeg har ikke haft det til overvejelse da jeg bor i lejlighed og varme vandrer opad,så tænkte det eksisterende plankegulve samt lerindskud ville dække mig ind. Hvis jeg ligger spån var det også kun tanken at efterfylde med isolering, ikke erstatte lerindskud. Men det er måske også fejl så?
dan-49 skrev den 02-10-2020 20:49:38

hej NFB
i princippet kan det godt lade sig gøre; men har du tænkt på at der vil være et stort varmetab i nedafgående retning, der findes produkter hvor opbygningen er gulvvarme pladerne er opbygget anderledes, her lægger du gulvvarme pladerne direkte på ekst. gulv og i stedet for aluplader (varmefordelings plader) lagt i spor, er systemet her opbygget som reklektions plader, hvorved der stort set ikke er varmetab i nedafgående retning.

Mvh.....dan49    42315739

 Hvad er det for et system du snakker om? Har du evt. et link?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis