Kemi datablad

Hej
Vi har en snak på arbejdet og vi har ikke kunnet finde et klar svar på lovgivningen omkring Kemi datablad. Der står kemi datablade skal være tilgængelig for alle bruger/ansatte, men vi kan ikke finde ud af om de skal være udskrevet (som man skal med betjeningsvejledning), eller de skal være på vores server, eller det er nok de er på producentens hjemmeside.
Er der nogen der ved hvor man kan finde noget konkret i loven, for jeg synes det er meget svævende, for og have mange ringbind med udskrifter er rimelig uoverskuelig hvis man akut skal bruge dem, men loven omkring maskiner der skal betjeningsvejledning jo være på papir, så om det er det samme tilfælde her ved jeg ikke.

Så ved i hvad loven siger præcis.

J.A.
Det løser vi....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

De skal som sagt være tilgængelige! Hvis de ligger online, så skal alle medarbejdere have mulighed for at tilgå dem - dvs. firmaet skal still en smartphone, tablet eller computer til rådighed.

Dette gælder ikke kun datablade for kemiske produkter, det gælder og brugervejledninger til maskiner/værktøj.

Det er mig bekendt ikke nok, at de kan findes på producent/leverandør hjemmesider.

"sikkerhed" er dyrt at vedligeholde! Byggebrancen koster det ca. 5-6% af entreprisesummen på store byggerier.

/K

På mit arbejde har vi det hele liggende elektronisk, på en fælles server. (det er ikke nok med link til producentens datablade, er hvad vi har fået at vide)
Vi har alle bærbare pc, og os der har biler har wifi i bilen, så der er altid adgang.
Foruden databladene, skal der også være en arbejdsplads brugsanvisning, på hvert enkelt produkt, der beskriver hvordan det bruges og til hvad.

Hvis vi heller vil have det i papirform, kan vi jo printe det ud, men sådan en mappe bliver jo hurtigt forældet.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Jeg var i februar på kursus indenfor tekniske hjælpemidler, så derfor jeg rimelig godt inde lovgivningen på det område, og nu når vi snakker om brugsvejledning så fremgår det i lovgivningen:
Brugsanvisning
§ 8. I det omfang det har betydning for sikkerhed og sundhed i forbindelse med anvendelsen af et teknisk hjælpemiddel, skal der udarbejdes en
brugsanvisning, der indeholder fyldestgørende oplysninger om hjælpemidlets anvendelse.
Stk. 2. Hvis driftsforstyrrelser, svigt af automatik eller andre ekstraordinære situationer ved hjælpemidlet kan bevirke farlige tilstande, skal
brugsanvisningen indeholde advarsel herom og instruktion for, hvilke sikkerhedsforanstaltninger der skal træffes i de pågældende situationer.
Stk. 3. Brugsanvisningen skal løbende holdes ajour, bl.a. på grundlag af de erfaringer der bliver gjort med anvendelsen af hjælpemidlet.
Stk. 4. Brugsanvisningen skal udformes på dansk, medmindre andet følger af særregler eller sikkerhedshensyn tilsiger anvendelsen af andet
sprog. Brugsanvisningen skal findes let tilgængelig i fysisk format og i det omfang, det er muligt, være angivet direkte på hjælpemidlet.
--------------------------------------------------------------
Der er flere praktiske problemer i at skal have det i fysisk format, på kursus snakkede vi om en tømre skal i bilen have brugsvejledning på stiksav, kapsav, skruemaskine, borehammer osv. så han skal have en trailer med bare til papir, det er der jo ingen der overholder. Underviseren fortalte man var igang med forsøge prøve og få ændre lovgivningen så det må være i en sky, for den nuværende gælden lovgivning er næsten forældet for vi må jo indrømmer vi stadig har netværk døde områder i Danmark og det er der problemet er. Men vi ved jo også fra man begynder og vil lave reglerne om, til det bliver virkelighed sker ikke over natten.

Vi bryder også reglerne på det område på mange af vores special maskiner, der findes ikke en dansk brugsvejledning og nogle ting er der slet ingen ting på et ``forståelig´´ sprog, vi har oså tekniske hjælpmidler der kun findes en af for de er bygget til os og der er ikke lavet noget på.

Men ligeså klar lovgivning har vi ikke kunnet finde på kemi, og det er derfor jeg oprettede tråden, for der står noget et eller andet sted men hvor.

J.A.
Det løser vi....
Man kunne måske løse problemet ved at have materialet som en off linefil på pc, så er det altid på ens pc, og det bliver opdateret, hver gang pc'en har kontakt med serveren.
Den mulighed har vi i firmaet, men vi bruger den ikke lige til det.

Med hensyn til kemi databladene, kunne du jo spørge arbejdstilsynet...


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-10-2020 07:24:50

Man kunne måske løse problemet ved at have materialet som en off linefil på pc, så er det altid på ens pc, og det bliver opdateret, hver gang pc'en har kontakt med serveren.

 je_ns vi er fuldstændig enig, lovgivning er forældet i forhold til teknologien, men det er den lovgivning vi har og forholde os til desværre. For de fleste er det også hurtigere og finde på pc i stedet for og skal igennem mange ringbind for og finde den rigtige.


J.A.
Det løser vi....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis