Vinduer temperatur indvendig ...



Hej gutter
Vi har fået nye to lags energiruder i hele huset for 3 år siden undtagen 4 stedet. De 4 er termovinduer dobbelt ca 5-6 år men tætte nok...

En temperatur måling, nu, indvendig på ruderne - viser forskel på 3-4 grader mellem de nye og gamle / betyder det meget for varmetabet ?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså noget af værdi ?
for komfort gør det nok...
en temperaturforskel på 4 grader(jeg går ud fra det er målt nu og ikke i 10 grader frost og stiv vind) på 2 forskellige ruder med kun 2-3 års aldersforskel er alligevel meget, enten nogen dårlige ruder, eller også punkteret. jeg prøvede det selv at måle med et ir termometer midt på ruden på mine ruder for en del år siden, aften -5 grader, en 1 lagsrude på badeværelset fra 1965 var 6 grader. en utæt 2 lagsrude i køkken fra 1965 var 10 grader, 8 2 lags termoruder/lydruder fra 1999 var 13 grader, 1 2 lags termolydrude(af anden type end de andre) var 16 grader, og vores nye dør(2010) var 19 grader. temperatur indendørs var omkring 21-22 grader.

så der er meget forskel på nye og gamle ruder,

det giver sig selv at temperatur skal være ens i rummene for at kunne sammenligne..
Det har også stor betydning hvilken vej de pågældende vinduer vender. Vender de mod syd, så vil de være varmere end hvis de vender mod nord.

Hellere leje end at bo på gaden.
Når du måler på glas med IR termometer, kan det godt snyde lidt. Så det korrekte er at sætte et stykke tape på og så måle på denne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis