Hvilken dykpumpe i drænbrønd?

Hej
min dykpumpe i drænbrønden ved septiktank er gået i stykker. Hvilke krav til partikel størrelser er der til en pumpe i sådan en brønd?
Nogen, der har forslag til konkret pumpe?

vh
Carsten Axelsen

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken pumpe har du nu? Kan du ikke købe en magen til, eller findes den ikke mere?

fase
Hvis det var mig, så ville jeg vælge fra den billige ende, - eks https://www.jemogfix.dk/dykpumpe-400w/2145/9045778/
Den koster 298,- og kan klare partikelstørrelse op til 35 mm.
Erfaring fra mine forældre har lært mig at de dyre til 2-3000,- ikke nødvendigvis holder meget længere end garantien, - så kan de også blive utætte og slå HPFI. Efter 2 af dyre, blev der købt en billig og den holdt bare uden problemer. Og hvis den går i stykker, så er ærgrelsen noget mindre ved den billige pumpe.
Men du skal sikre dig, at der er plads i brønden til, at svømmeren kan bevæge sig frit. I nogle brønde kan pladsen blive den afgørende faktor for valg af pumpemodel.
I sommerhuset havde vi samme problem med pumpen til siv drænet der sad en Grunfoss pumpe der var stået af så den slog hfi relæet, den blev skiftet til en fra H/N og den har nu kørt i over 10 år uden problemer, kig på hvor mange liter den kan pumpe i timen så kan du regne ud hvad den klarer i minuttet
Jeg havde tidligt i år en tråd angående min egen drænpumpe. Der var en bruger her på siden som ikke havde noget til års for den grundfoss pumpe som havde holdt i 10 år. Eller rettere det var flydekontakten, det var galt med. Men pga tilslutning til det øvrige system valgte jeg alligevel at købe en ny flyder selvom jeg kunne få 3 billige pumper for den samme pris.Så hvilken pumpe er der nu, hvor længe har den holdt og hvor besværligt er det at lave tilslutningen om og kan den evt billige pumpe flytte vandet langt nok. Udover løftehøjde som ikke er meget. så skal min nok flytte det små hundrede m.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der sad en Ebara pumpe i, der skulle være samme kvalitet som Grundfos. Den var 3 år gammel, men jeg har mistanke om, at den var for presset ift. partikelstørrelse. Jeg hælder til en Grundfos AP12, men synes også 4500 er en slags penge.

 

 

Annonce
https://www.harald-nyborg.dk/search?q=dykpumpe
Ja 3 år er jo ikke meget, men jeg vil mene at hvis det er pga partikkelstørrelse så er der noget galt med din trekammerbrønd. Der er overhovedet ikke synlige partikler i tredie rum som der pumpes fra her hos os.. Hvad er der sket med den gamle?
Der var en bekendt som (da det var for sent ) foreslog at jeg bare kunne ha købt sådan en pumpe som jetdirect linker til og så sat flyderen over på den hvor flyderen var dårlig. Altså med krympefleks og alt det der.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har lige haft en slamsuger ud og tømme begge brønde og så har jeg sat en midlertidig Alko 7000 pumpe i.  Overvejer at lade den sidde, indtil den brænder af og så skifte der først. 

 

kovas skrev den 01-10-2020 19:44:51

Ja 3 år er jo ikke meget, men jeg vil mene at hvis det er pga partikkelstørrelse så er der noget galt med din trekammerbrønd. Der er overhovedet ikke synlige partikler i tredie rum som der pumpes fra her hos os.. Hvad er der sket med den gamle?
Der var en bekendt som (da det var for sent ) foreslog at jeg bare kunne ha købt sådan en pumpe som jetdirect linker til og så sat flyderen over på den hvor flyderen var dårlig. Altså med krympefleks og alt det der.

 flyderen fåes i løsvægt : https://progrossist.dk/produkt/grundfos-niveauafbryder-toemning-5-meter-ledning/?gclid=EAIaIQobChMIysj0gJyU7AIVnN4YCh1RJgtFEAQYASABEgIUpPD_BwE

Hej jetdirect.
Tak for linket. jeg havde det oppe i en tidligere tråd hvor jeg ingen reaktion fik på flyderen, så den jeg købte var en færdig plug and play med stik som var lige til at sætte på i stedet for den gamle. 1500kr. Sådan er der så meget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis