Gipsplader i loft lavet af beton

Jeg er ved at lave toilet/bad i kælderen på 257 cm * 110 cm. I stueetagen, direkte over det nye bad,  er der også et toilet med varme i gulvet.

Loftet er pudset, men er meget grimt pga store huller ved rørgennemføringer og elendig udført spartling.
Min plan er at sætte en gipsplade i loftet, men over et tyndt lag puds er der beton. Hvordan monterer jeg gipsplanderne? Jeg er blevet foreslået at bruge Lip, Er det en god løsning eller er det bedre måder at gøre det på?
Et alternativ er at sætte forkalningsbrædder op som underlagt og montere gipsen på dem. Forskalningsbrædderne skal så skrues op i betonen. Det er jeg bekymret for, at der ligger varmerør i dette lag beton, og jeg ikke ved, hvor højt oppe de ligger.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke på, at du kan lime en gipsplade op, og så det til at holde til evig tid.

Hvor tyk er etageadskillelsen? 

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 30-09-2020 10:21:25

Jeg tror ikke på, at du kan lime en gipsplade op, og så det til at holde til evig tid.

Hvor tyk er etageadskillelsen?

 Du har nok ret, og jeg vil gerne have to lag gips, hvis det limes op for at undgå  kanterne skrider. Jeg ved ikke, hvor tyk etageadskillelsen er, men i et af de omtalte huller i loftet, kan jeg se varmerøreme til gulvvarmen. De bukker ca. 14 cm oppe.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvor ujævnt er det? Måske er det lettere at fjerne de værste toppe og spartle om? Er trods alt et begrænset antal m2

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kan du ikke finde vandrørerne med en søger?
Du kan godt lime pladerne fast, men problemet er at få det til at holde, indtil limen er tør, så der skal en del støtter til. Du kan evt lime forskalling op og bruge færre skruer og så gips på dem. Noget af det lim man kan købe i dag, holder de næste 100 år når det først sidder, det er meget alm. at bruge lim mange steder.

Alternativt, så puds loftet op på ny i stedet eller spartel det ud

 

Du kan sagtens montere en gipsplade, men den skal nok være af vådrumstypen.

Jeg ville bruge montagelim, så som "no more nails" eller tilsvarende.

De holder supergodt fra start af, så du skal ikke stå og vente på at limen hærder før pladen slippes.

Du bruger blot en liberal mængde lim som pølses ud på pladen, og så trykkes den op og bliver siddende.

Hvis der stikker klumper af puds ned, skal de først hukkes af, så limen har en chance for at nå loftet. 

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du ser at varmeslanger ligger 14 cm oppe et sted, så er der ingen risiko for at bore 5 cam op i beton. Det kan sagtens holde forskalling med 5 cm plugs i beton.
Selv om lim produkter holder til meget, så skal underlaget jo også holde. Så hvis du har dårlig pudslag hjælper det jo ikke med selv den bedste lim.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle jeres svar og forslag. Jeg tror jeg vil sættes forskalningsbrædder op med rawplugs boret 5 cm op i betonen. Bibihest foreslår jeg bruger en søger først og det vil jeg prøve. Jeg kender dog ikke meget til søgere, men jeg forestiller mig, at det er metal, de kan identificere. Min gulvvarme blev etableret i 70'erne. Brugte man dengang plast eller kobberrør? Giver det derfor mening at bruge en søger?
Gipspladerne skal vel alligevel spartles bagefter så egentligt kunne man vel bare spartle med det samme og spare gipspladerne

Bare kald mig BBB 
I 70`erne brugte man ikke plastrør. Det kan være kobber men oftest jernrør. Hvis det går op til en termostat ved gulvet kan du måske der se hvad det er.
Det nemmeste er at bruge et IR kamera. Det må kunne lejes. Så skal man slukke / lukke ned for varmen et døgns tid. og så åbne for det når man er klar med kamera. I løbet af 1-2 timer vil man kunne se de varme striber. Så mærker man op med tape på fliser eller lignende så man har et kort over rørenes placering. På den måde er man helt sikker på placering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også