Afbryder på forlængerledning

Hej,

Det er et relativt simpelt spørgsmål, men jeg er ikke særlig velbevandret når det kommer til EL.
Jeg kan skifte en stikkontakt og reparere en stikdåse.

Jeg har lavet en interimistisk bordrundsav, hvor jeg gerne vil have en afbryder sat på ledningen.
Jeg har fundet en stor dejlig afbryder (1-pol med korrespondance stod der bag på), som er nem at betjene, men synes umiddelbart ikke lige jeg kan gennemskue, hvordan ledningerne skal tilkobles.
Jeg har vedhæftet et billede, der viser situationen. Det er en simpel forlængerledning, hvor jeg vil installere en afbryder på, men synes jeg mangler et sted at koble den røde ledning til?

Hvis det er den helt forkerte afbryder, jeg har købt, hvilken er så bedre? Jeg valgte den her pga. prisen og størrelsen.

Mange tak for hjælpen

Mvh
Aske

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ene skal køre ubrudt forbi, du har kun brug for at afbryde den ene leder, som så skal være fasen Dvs. den der ikke er Blå. Normalt anvendes en kontakt uden korrespondance, det er det den tredje terminal er til, og den skal du ikke benytte.
Hvilken ledning benytter du? Den skal jo være godkendt til højeste fremførte spænding samt være dobbeltisoleret og have et tværsnit svarende til strømbehovet på saven.
Det virker lidt underligt at den ene leder er rød, dette er ikke normalt en anvendt fase farve i dk. 

Endvidere skal ledningen aflastes korrekt ved ind og udgang af afbryder, ligesom afbryderen skal være CE godkendt som minimum.
En bordsav kræver normalt også jord på chassiset. 

Elektronikteknikeren
Jo da, ledningen føres højre om tårnet man skruer dækslet fast i.
Du kan bruge klemmen øverst til venstre til at samle den leder der ikke skal afbrydes. 

Elektronikteknikeren
Okay jeg prøver : ) Mange tak for hurtigt svar!

Men findes der en afbryder, der er bedre egnet?
Ja det skulle være en med indbygget nødstop, det ville være oplagt.
Skal du ikke bruge den funktion er den nuværende afbryder sikkert fin. 

Elektronikteknikeren
Det skal jeg umiddelbart ikke. Jeg skal egentlig bare have en stor tænd/sluk knap : )

Mange tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis