Fjerne klinker ved køkkengulvet

Hej eksperter.
Jeg skal have nyt gulv i køkkenet og vil gerne undgå at fjerne skabene. Hvordan fjerner man lettest klinkerne helt inde ved soklen også i et hjørne, uden at anvende f.eks. en vinkelsliber, som vil give en masse fin støv. Kan en multicutter klare opgaven.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pas nu på! Der bliver sandsynligvis højdeforskel mellem det der ligger under soklen og den nye belægning. Du undgår ikke en masse svineri, ved at skære i klinkerne.

 

Man kan hugge klinker op med en borehammer. De vil ofte gå løse når man har lidt tålmodighed og lader hele klinken komme i vibrationer. Det du så har tilbage på gulvet er en meget ujævn overflade. Det er delvis fliselim der er trukket på med tandspartel, og rester af fuge materiale. Det skal så hugges eller slibes af. Dernæst skal der spartles afhængig hvilken type belægning du ønsker.
Der er rigtig meget arbejde inden du kan komme med ny belægning.
Er du så heldig at fliser ind under sokkel går løs, så kan du sagtens risikere at det var det sokkelen står på. Så den synker lidt.
Der er kun 2veje og det er enten at tage skabe ned, og Skrue sokkel fri inden du tager klinker op. Og det meget arbejde med at rette gulvet op. 
Eller at lave ny belægning hen over klinker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar. Jeg tager jeres bemærkninger med i mine overvejelser - og ja, der vil støve rigrig meget uanset hvordan jeg griber det an.
...Husk at være opmærksom på om der er asbest i fliselimen...
Nemlig..
Asbest i fliseklæbemidler - cirka årstal anvendt
Alfix 1963-1975
Lip 1968-1979
Pukkila 1962-1975
Ceresit til - 1979

Andre ukendte og importerede fliseklæbemidler med Asbest

Vores er lagt noget senere, så det burde ikke give problemer, men tusind tak - vi skal passe på hindanden og os selv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også