Birkekrydsfiner med naturegefiner pålimet hvor?

Hej,

jeg kunne godt tænke mig at lave en reol af plader i stil med vedhæftede billede.
Jeg kan dog ikke opspore tilsvarende krydsfinerplader med egefiner pålimet.
Er der nogen der har en ide om hvor man bestiller disse og hvad prislejet typsik ligger på i forhold til de rå birkefinerplader?
Såfremt der er nogen der har efaring med at arbejde med disse, er der væsentlig forskel på hvordan savkanten opfører sig mht. flossede kanter?

På forhånd tak,

Mvh. Kim
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du får meget svært ved at finde dem her til lands, da det ikke er noget der er særligt udbredt andet end møbelindustrien...
Træbutikken har finerede mdf plader, men det er dyrt, og du kan ikke have "åbne" kanter som dit billede viser.
I øvrigt synes jeg det er noget rod med en egetræs side og så en kant i andet træ. Så hellere en "ren" finer, der er hvad det giver sig ud for... men det kan godt være det bare er mig 

X-finer flosser meget let, men der findes flere triks til at minimere det.
1. du kan køre baglæns med din rundsav ved at stille dybden til 1-2mm og så trække saven i stedet for at skubbe den. Så fræser den en rille helt fint, og derefter skærer du igennem pladen på normal vis.
2. du bruger offertræ, på begge sider af snittet.
3. nogle gange kan offertræet erstattes af malertape, men jeg har haft både gode og dårlige erfaringer med det det trik.
4. klingen på din sav skal være med flest muglige tænder samt ren og skarp, samt være stillet så den kun lige skærer i gennem pladen (dermed er der flest muglige tænder der har fat i pladen samtidigt).
5. endelig masser af tid..............og gå kanterne efter med fint sandpapir på en klods i åreretningen, aldrig på tværs, da selv sandpapir kan lave flosser i kanten, og vær yderst forsigtig med slibemaskiner.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik,

1000 tak for svar og gåde råd vedrørende tilskæring af x-finer.
Angående udseendet så synes jeg personligt selv det så ret fet ud med de forskellige lag og så en egeside. Vi har netop fået nyt køkken med natureg fronter. Jeg tror netop disse er med en mdf kerne.
Alternativt kunne jeg jo købe MDF pladerne med egefiner og så efter tilskæring montere kantbånd på.
Jeg er bare lidt bange for om det bliver for BIVA agtigt at se på hvis du forstår.
En del af min reol skal være en bænk. Men ville en 16 mm eller 19 mm MDF kunne holde til at sidde på? Jeg tænker at understøtte bænken for hver 40-45 cm.

https://www.silvan.dk/keflico-dekorativ-mdf-eg-16x2440x1220-mm?id=3200-1645445

Træbutikken har også løs finer, så kunne du jo selv lime fineren på en x-finer plade, det er faktist ikke så vanskeligt.
For jeg tror du har meget ret i at kantlister hurtigt kan blive lidt billigt at se på.

Jeg tror ikke der er den store forskel i nedbøjning på mdf og x-finer i samme tykkelse... til en bænk ville jeg nok vælge 19mm også ud fra en betragtning om hvor "solidt" det vil se ud, men det er jo igen et spørgsmål om smag.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også