Ved i hvad dette er?

Hej,
Jeg har netop købt en murermestervilla fra1924.
På husets nordside findes en sandfangsbrønd (tror jeg), der opsamler regnvand samt vand fra udendørsvandhane.
Ved siden af brønden står 3 stolper med hætter på (se billeder). Den ene får strøm fra huset. Det er den lille hvor man mere mindre kun kan se en hætte.

På en af dem står der "Luftafbryder". Er der nogen af jer som han en ide om hvad i al verden dette er?

Håber i kan hjælpe med at opklare mysteriet inden jeg begynder at skille det hele fra hinanden.MvhTobias
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til venstre for nedløbsrøret er der en udluftning til din olietank, dernæst er der en luftafbryder, som måske hører til olieforsyningen, og tilsidst er der en jordledning til beskyttelse mod farlige strømstød. Jordledningen er i øvrigt ikke korrekt installeret, idet kablet ikke er beskyttet mod mekanisk skade.

fase
Røret med hætten er udluftning fra olietank.
Hætten med teksten "luftafbryder" er fra før man begyndte at montere ventiler med smeltesikring ved oliefyr. I tilfælde af brand vil en smeltesikring lukke af for olietilførselen.
Tidligere lod man oliefyret suge fra tankens top. Her blev der så monteret et t-stykke, hvor det ene rør så kom op over jordoverfladen med hætten "luftafbryder" monteret. Ved brand punkterede man hætten, så der kom falsk luft til, og hævertvirkningen blev afbrudt.
Pælen "der får strøm fra huset" er et jordspyd, hvor din installations jordforbindelser er tilsluttet. Der kommer kun "strøm fra huset" hvis der er overgang til jord et sted. 

Søren O
Mange tak begge 2! Det er til stor hjælp!

Nu spørger jeg muligvis meget dumt men olietanken står over jorden og slet ikke nærheden af de rør. Olietankens rør går slet ikke i den pågældende retning. Tror i på baggrund af ovenstående, at der kan være en nedgravet tank?

Rørene hører til en nedgravet tank. Har du ikke fået en beskrivelse af huset, hvor der står beskrevet noget med oliefyr og andre tekniske installationer. Et der nogle rør til tilsluttet tanken, som står oven på jorden? 

fase
S. Fabrin skrev den 28-09-2020 17:19:28

Rørene hører til en nedgravet tank. Har du ikke fået en beskrivelse af huset, hvor der står beskrevet noget med oliefyr og andre tekniske installationer. Et der nogle rør til tilsluttet tanken, som står oven på jorden?

 Hmmm.. nej, der er en tank over jorden som er koblet til oliefyret og er helt sikker på det er denne tank som fyret kører på. Jeg kan følge røret fra denne til fyret. Der er ingen tegninger eller dokumenter som har nævnt noget om en nedgravet tank. Kan heller ikke finde noget om det på min ejendom for Aarhus kommune.

Det virker meget besynderligt hvis der skulle være en tank der lige ved nedløbet. Ved i om tanken typisk vil ligge tæt på de rør der fremgår på billederne?
Annonce
Tanken kan ligge flere meter fra de viste rør. Du kan få oplyst hos din kommune, om der er en jordtank. Tanken kan være afmeldt/sløjfet. Begge dele vil din kommune kunne oplyse om.

fase
S. Fabrin skrev den 28-09-2020 17:34:43

Tanken kan ligge flere meter fra de viste rør. Du kan få oplyst hos din kommune, om der er en jordtank. Tanken kan være afmeldt/sløjfet. Begge dele vil din kommune kunne oplyse om.

 Okay, igen tak for hjælpen. Jeg tager fat i kommunen, nu ved jeg da i det mindste hvad det er :)

Olietanken kan jo godt stå i kælderen, og rørene er så ført udenfor...

Du kan jo gå ind og kikke på BBR registret om der er en olietank registreret


Vi prøver igen, i morgen --
En tidligere jordtank kan være lovlig sløjfet ved at det er tømt for alt olie og så fyldt med sand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis