Sålbænk på træhus - hvordan?

Hej
jeg har beklædt mit hus med 2:1 beklædning og vil afslutte om vinduer og døre på svensk manér. Først har jeg prøvet med helt almindelig karm som indendørs, men jeg er usikker på, om det er en god løsning? (Billeder nedenunder) Har dækket det med en vandfast flex fuge, så vandet burde ikke komme ind, men jeg er i tvivl om jeg burde lave det om, og istedet lave en decideret sålbænk? Fx et bræt jeg sætter på under vinduet med en god hældning ud, som dækker brædderne under? Erfaring eller god viden på området? Jeg har prøvet med alulister, men har erfaret at med de skarpe kanter og den højde, er en farlig kombination med børn 😬 mvh Bodil

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke for at være negativ, men ud fra billede 2, har du begået en fundemental fejl med hensyn til sålbænke. Sålbænke monteres normalt under vinduesrammen og med at fald udad altså væk fra vinduesrammen. Ud fra dit billede ser det ikke ud til, at du har muligheden for at lave konstruktionen på den måde. Jeg kan ikke se, om du ved at fjerne det nederste vandrette stykke træ kan få lavet sålbænken så den kan skydes ind under vindues rammen og få fald udad.
Dit første billede beskriver, så vidt jeg kan se, glaslister og ikke sålbænke, og dermed to forskellige ting.

fase
Hej, ja det er lidt det. Jeg har ikke lavet en sålbænk, men istedet bare sat karm på. Det har naboen, men jo mere jeg læser og ser billeder af andre huse, tænker jeg, at jeg må gå med at lave en sålbænk; at det er den rigtige måde at beskytte træet. Jeg kan tage nederste karm af, og skære facadebeklædningen til, så jeg kan skubbe en sålbænk ind med faldet ud. Med det du skriver, lyder det som om, det er det jeg skal. Kom bare i tvivl om karmen kunne være nok beskyttelse af træet... :)  
Kig på Profilmetal.dk de har overfladebehandlede alu sålbænke

 

Vinduesrammen har en vandnæse. Du skal have sålbænken helt ind bag vandnæsen, ellers løber vandet ind i konstruktionen men råd til følge.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Prøv at søge på "fönsterplått" eller "fönsterbleck". Svenskerne laver jo ikke andet end træhuse med bliksålbænke. Det er et smagspørgsmål om man kan lide det, men det er effektivt, og kan laves uden at du skal ændre for meget. I praksis skruer du blikket fast i nederste del af vinduet og tilpasser det til karmmålet. Dine Karme laves således at den lodrette del kører ned forbi den vandrette - ingen smig - så får du en lodret samling som er langt bedre. https://www.byggoteknik.se/satta-fonsterbleck

Mvh Troels
Annonce
Ok det ser virkelig smart ud! Jeg ahr forsøgt at lede på svenske sider, men været blottet for idé om hvad jeg skulle søge på. Tak! 

profilmetal.dk laver i flere farver og mål. 20 års garanti. Dansk produceret. Vi lagde dem i montagelim uden problemer på 15 vinduer i sommerhus.
profilmetal i flere farver med 20 års garanti. De er utroligt nemme at Arbejde med, og så er det dansk

 

Jeg ville til enhver tid vælge løsningen med at lægge metalprofilen ind under vinduesrammens vandnæse i stedet for TRRA´s løsning. Både mht. udseende samt holdbarhed.  

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Puh, der er mange løsninger. Jeg har nogle alu profiler liggende og tænker også på sålbænken i træ. Jeg er derfor lige nu ude i følgende tanker om en løsning: 1) jeg kører 2:1 op til vindueskarm og lægger en aluliste ud over (billede 1). 2) jeg laver en tynd karm og kører aluliste ud i toppen af karmen. Så er der dog stadig en vandret samling, men det gør de på den svenske side (billede 2). 3) kører en træ-sålbænk ud og fuger med bagstop op mod karm (billede 3 som er i toppen - jeg kan ikke styre billederne). Det er vigtigt at det virker mod råd, fordi rammen i bunden er lidt medtaget fra det der var der før (jeg har skiftet noget af karmen ud). Men samtidig er det er kolonihavehus, så charmen skal jo helst bevares :)

Jeg er igang med en alu vandnæse i vinduet men kan ikke få den til at sidde fast i Brikkerne. 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis