Indervægge og gulvopbygning i 70 hus

Vi har netop købt et 70 hus, som jeg er ved at lave en plan for.
Gulvet er bygget op som i nedenstående beskrivelse
- 5 cm. slidtag til tæppe
-20 cm. Leca
-10 cm. klaplag
-20 cm. sand

Jeg skal hakke op og skifte samt omlægge kloakrør fordi vi vil ændre i plantegningen. og vil i den forbindelse lave følgende genopbygning af gulvet:
1. dampspærre på klaplag
2. strøger med isolering imellem
3. gulvplader
4. plader med kanaler til gulvvarme
5. laminatgulv

min største bekymring er:
1. når jeg nu hakker de 5 cm. slidlag af, møder jeg så varme og kloakrørene i LECAen eller ligger de i sandet under de 10 cm. beton klaplag?
2. Alle indervægge som er udført i gasbeton - står de blot på de 5 cm. slidlag? I så fald, så tænker jeg de synker sammen når jeg fjerne hele slidlaget med mindre de står på de 10 cm. klaplag? 

Håber der er venlige sjæle som kan hjælpe med input. : -)

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej gørdetselv
et hus fra den periode burde have fundaments render under de bærende skillerum; men lav et mindre hul og check på denne måde.
kan godt li`at du vil lave strøer, det giver et blødere gulv i stedet for støbt gulv.
vedr. ekst. kloakrør m.m., her tror jeg du skal regne (når huset er fra 70` erne) med de ligger under de 20 cm. sand/grus.
hvad gulvvarme har du tænkt at anvende, har selv lige lavet i mit hus med nyt produkt, hvor man bruger aluplader som reklektions plader under selve plader og Pex-rør.

god arbejdslyst
Mvh....dan49   42315739
Kloakrørene ligger i eller under sandet. Altså nede i råjorden. Er der afløb fr ahåndvask, vaskemaskine m.m. der går ud i et gulvafløb så ligger de tyndere rør i leca.
Ofte var der lavet støbte kanaler til varmerør, men de fremgår ikke af din snittegning, så mon ikke de ligger i leca laget.
Det er nok for lidt at nøjes med 20.22 cm isolering. hvis der skal være gulvvarme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Samme opbygning som var her oprindeligt. Varme og vand er ført i leca, afløb under klaplag. Indre vægge står på klaplaget da slidlaget ikke er stabilt nok. Der var i br66 ingen krav om sokkel under indre vægge så det udførtes kun sjældent.

Har du tænkt på at ved konstruktion med gulvstrøer anbefales det ikke at have mere end 75mm isolering pga faren for skimmel? Du ender med et gulv der isolerer ringere og er koldere end det du har i dag.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for jeres input. Jeg begynder mere og mere at være overbevist om at det mest rigtige og fornuftige er at banke alt gulv op og isolere med 300 mm så gulvet bliver ​Opdateret til nutidens standard. Har i erfaringer med hvordan jeg gør med skillevæggene. De er ikke bærende men skal jo under det klaplag de står på så underlaget må ikke miste bæreevnen under dem. Mvh

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
De skal enten understøbes/mures eller genopbygges.
Valgte pga denne del selv at lave let gulvvarme ovenpå klaplaget, det andet er ikke rentabelt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
BOFH skrev den 03-10-2020 09:03:57

De skal enten understøbes/mures eller genopbygges.
Valgte pga denne del selv at lave let gulvvarme ovenpå klaplaget, det andet er ikke rentabelt.

/BOFH

 Hvor meget isolering fik du så plads til?

Høvlet og slebet klaplag, afretning m. Flydespartel, 200mm mx250, dampspærre klæbet bag fodpaneler, gulvspun m. spor, 12mm laminat.
Udvendige vægge med 100mm isoleret hulmur efterisoleret indvendigt med 75mm varmvæg plader, vinduer skiftet til 3-lags.

En væsentlig medvirkende faktor til at forværre rentabilitet beregningen var at sokkel er ikke med lecablokke øverst (massiv beton) som stadig ville være en stor kuldebro ved udvendigt fundament selvom man valgte at understøbe for at få plads til mere isolering.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 03-10-2020 11:37:02

Høvlet og slebet klaplag, afretning m. Flydespartel, 200mm mx250, dampspærre klæbet bag fodpaneler, gulvspun m. spor, 12mm laminat.
Udvendige vægge med 100mm isoleret hulmur efterisoleret indvendigt med 75mm varmvæg plader, vinduer skiftet til 3-lags.

En væsentlig medvirkende faktor til at forværre rentabilitet beregningen var at sokkel er ikke med lecablokke øverst (massiv beton) som stadig ville være en stor kuldebro ved udvendigt fundament selvom man valgte at understøbe for at få plads til mere isolering.

/BOFH

 Helt pænt at du kunne få plads til 200mm over klaplaget, det ville jeg heller ikke gide at gøre mere ved. Det er mere de her konstruktioner med gulvvarme, hvor man har <100mm mod terræn. De må være dyre at køre med og svært at holde varmen samtidig med at man holder fremløbstemperaturen tålelig.

jetz skrev den 03-10-2020 19:23:32

 Helt pænt at du kunne få plads til 200mm over klaplaget, det ville jeg heller ikke gide at gøre mere ved. Det er mere de her konstruktioner med gulvvarme, hvor man har <100mm mod terræn. De må være dyre at køre med og svært at holde varmen samtidig med at man holder fremløbstemperaturen tålelig.

Det er lige nøjagtig den med at besparelsen på varmen ved at gå fra 175/200mm isolering til 300/350 knapt kan betale sig selv hjem på materialeprisen alene, ved understøbning var vi i vores tilfælde ude på 60+ år før det var rentabelt. På det tidspunkt vil der være mere ræsonnement i at bygge et nyt hus.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak igen for svar. Det er en stor omgang jeg skal ud i. Kan en mere nem løsning være at fjerne de 20 Leca kugler og erstatte det med 15 cm flamingo oven på det gamle klaplag, radon spærre og 10 cm beton. Ved godt jeg ikke opfylder isoleringskravene. Vil denne konstruktion virke uden risiko for skimmel eller hvad tænker i? 

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også